Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Food Show 2017: Lokalność i regionalność jako przeciwwaga dla produkcji masowej (pełna relacja)

  • Autor: AT/portalspozywczy.pl
  • Data: 20-03-2017, 21:45
Food Show 2017: Lokalność i regionalność jako przeciwwaga dla produkcji masowej (pełna relacja)
Uczestnicy debaty "Lokalność i regionalność jako przeciwwaga dla produkcji masowej"

- Choć rynek żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce nie jest już w powijakach, to warto pamiętać, że zawsze jego miejsce będzie znajdowało się na uboczu produkcji masowej. Optymizm budzi fakt, że po lokalne produkty z oznaczeniami geograficznymi coraz chętniej sięgają nie tylko konsumenci, ale i restauratorzy - to wnioski płynące z debaty „Lokalność i regionalność jako przeciwwaga dla produkcji masowej”, która odbyła się w ramach  Food Show 2017 w Katowicach.

Debatę rozpoczęła Izabela Byszewska, prezes zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, która przybliżyła sposób, w jaki kształtował się polski rynek żywności tradycyjnej. 

- Po wejściu do UE zaczął się tworzyć w Polsce rynek produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych. W 2004 roku powstała nasza izba. Ale tego rynku nie byłoby bez wsparcia samorządów oraz mody tworzonej przez media, która spełniła bardzo pozytywną rolę. Zaczynaliśmy od sprzedaży na kiermaszach pojedynczych produktów, czym zajmowały się koła gospodyń wiejskich i hobbyści. W tej chwili zrzeszamy ponad 200 firm, które wytwarzają regionalne i lokalne produkty i całość produkcji sprzedają na pniu - dodaje.

Jak dodała, odsetek konsumentów, którzy poszukują takich produktów, nigdy nie przekroczy 10-15 proc. Mimo to polscy producenci żywności regionalnej mają już za sobą etap budowy rynku i intensywnej promocji.

- Obecnie z etapu "co to jest produkt regionalny" przeszliśmy do promowania produktów wysokiej jakości. Powinnyśmy skupić się na wiarygodności, pokazaniu, że są to autentyczne produkty regionalne oraz na ofercie turystycznej, która wpływa na rozwój regionów całościowo - dodała.

Przykładem produktu regionalnego z oznaczeniem geograficznym, który odniósł sukces, są jabłka grójeckie. Adam Pajewski, członek zarządu Stowarzyszenia Sady Grójeckie przyznał, że choć jabłka z Grójca odniosły sukces na rynku krajowym, to, patrząc globalnie, pozostało jeszcze wiele do zrobienia. Jak dodał, dużą rolę w promocji żywności regionalnej mogą odegrać sieci handlowe.

- Wyzwaniem dla wielu producentów jest utrzymanie jakości produktu w momencie wejścia do sieci handlowych. Trzeba trzymać się jakości i nie zachłysnąć się tym, że już jesteśmy rozpoznawalni, nasz produkt jest znany. Nie można wówczas zejść do masówki aby produkt nie zaczął tracić na jakości. To wielkie wyzwanie, zarówno po stronie producentów, jak i sieci. Współpracując z Lidlem musieliśmy wywalczyć żeby nasze owoce stały bliżej chłodziarek, bo tam jest niższa temperatura i będą dłużej świeże. Nasze owoce muszą też być traktowane delikatnie, np. nie mogą być wysypywane do pojemników jak kartofle. Musieliśmy postawić twarde warunki: Utrzymamy jakość, na której sieci zależy tak samo jak nam, ale musimy razem dbać o ten produkt. Tak samo wszystkie inne marki lokalne z oznaczeniami muszą walczyć o to żeby ich produkt był wyróżniony, ustawiony w dobrym miejscu w sklepie i widoczny - dodał.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.