Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Innowacyjność siłą konkurencyjną polskiego sektora spożywczego

  • Autor: PAP
  • Data: 10-09-2015, 19:18

Zdaniem Sebastiana Kwiatkowskiego, dyrektora ds. strategii i rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej, kolejnym etapem konkurowania z zachodnimi przedsiębiorstwami spożywczymi są innowacje. Jak podkreśla, polscy przedsiębiorcy już dziś posiadają kapitał oraz równie dobre systemy zarządzania, jak ich partnerzy z państw zachodnich.

Wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak zwrócił uwagę, że w ciągu 11 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dodatnie saldo w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi wzrosło ponad 13-krotnie, do 6,7 mld euro. - Ta tendencja się utrzymuje. Według danych za pierwsze półrocze bieżącego roku w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku mamy dalszy wzrost wyników handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi o 6 proc. - zaznaczył.

W tym okresie, pomimo 70-proc. spadku eksportu tych produktów do Rosji, dodatnie saldo w handlu zagranicznym zwiększyło się o kolejnych 500 mln zł.

Zdaniem dyrektora ds. strategii i rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Sebastiana Kwiatkowskiego obecnie polscy przedsiębiorcy posiadają kapitał i równie dobre systemy zarządzania, co ich zagraniczni odpowiednicy.

– Po modernizacji cukrowni należących do KSC, likwidacji opóźnienia technologicznego, uzyskania efektu skali i wdrożenia najnowocześniejszych systematów zarządów, kolejną płaszczyzną konkurowania są innowacje, rozszerzanie portfolio produktów, dywersyfikacja branżowa i ekspansja międzynarodowa – wyliczał Sebastian Kwiatkowski.


Jak podkreślił Kwiatkowski, KSC S.A. robi to już teraz. - Zaczynamy oferować produkty, których nasza konkurencja jeszcze nie posiada, więc możemy mieć na nich wysoką marżę – wskazał. – Polski Cukier jest koncernem zintegrowanym pionowo. Dzięki umowom kontraktacyjnym i doskonałej współpracy z plantatorami ma zapewnioną dostawę odpowiedniej ilość surowca w stabilnej cenie. Cukier z KSC zapewnia surowiec dla polskiego przemysłu spożywczego i jest również wykorzystywany we własnej fabryce słodyczy, zapewniając konsolidację marży na kolejnych etapach wytwarzania produktu, od rolnika do klienta indywidualnego.

Krajowa Spółka Cukrowa jest ósmym co do wielkości w Europie i największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Tylko w ciągu dwóch lat 2012-2013 z KSC S.A. do Skarbu Państwa wpłynęła większość dywidendy wynoszącej 930 mln zł (Skarb Państwa ma 80 proc. udziałów w KSC). - W ciągu trzech ostatnich lat łącznie z dywidendy i podatków wygenerowaliśmy 1,6 mld zł – wyliczył Sebastian Kwiatkowski.

Podkreślił przy tym, że początki były trudne - na jedną cukrownię przypadało 33 tys. ton produkcji, a na pracownika 177 ton. Dla porównania: w ostatnim roku na jedną cukrownię przypadło 109 tys. ton produkcji, a na pracownika 510 ton: - Miarą postępu technicznego jest fakt, że na jedną jednostkę produktu cukrownie zużywają 90 proc. mniej wody, 50 proc. mniej ciepła i 30 proc. mniej koksu lub antracytu, a także o jedną czwartą mniej energii elektrycznej. Jesteśmy efektywni i osiągnęliśmy efekt skali. Zmodernizowaliśmy cukrownie, które są porównywalne do cukrowni z Zachodu – podkreślił dyrektor ds. strategii i rozwoju spółki.

W ciągu 10 lat spółka wydała na inwestycje ok. 1,5 mld zł. Rozpoczęto budowę silnej grupy kapitałowej, poszerzając obszary działania. - Weszliśmy w segment przetwórstwa owocowo-warzywnego i zbożowo-młynarskiego. Produkujemy również skrobię i białko ziemniaczane, mamy także fabrykę cukierków i zaczynamy budowę nowoczesnego zakładu wyrobów czekoladowych - wyliczył dyrektor Kwiatkowski. – Wejście w nowe segmenty rynku spożywczego gwarantuje nam stabilność i finansowe bezpieczeństwo, dzięki uzyskiwaniu przychodów z różnych obszarów działalności.

W ocenie dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Andrzeja Gantnera to słuszny kierunek - aby sprostać przyszłym wyzwaniom branży, potrzeba silnych grup producenckich. Musimy wprowadzić i promować produkty premium, wreszcie doprowadzić do tego, żeby nasze produkty zaczęły być sprzedawane na masową skalę - zaznaczył.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • gość1 28-09-2015, 15:05:
p. Kwiatkowski powinien raczej unikac mediów w kontekście historii swojego brata prezesa NIK i faktu, ze pracuje w KSC z nominacji. czy instynkt obu panów zawiódł?

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH