REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

IŻiŻ ogłosił nową piramidę żywieniową. Owoce i warzywa podstawą diety

  • Autor: Adam Tubilewicz, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 20-01-2016, 15:54
IŻiŻ ogłosił nową piramidę żywieniową. Owoce i warzywa podstawą diety
Owoce i warzywa powinny być podstawą naszej diety - przekonuje Instytut Żywności i Żywienia. fot. shutterstock

Instytut Żywności i Żywienia opublikował nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Największą zmianą w porównaniu z wersją z 2009 roku jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród grup produktów zalecanych do spożycia.

REKLAMA

Jak mówił podczas I Narodowego Kongresu Żywienia prof. Mirosław Jarosz, ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce powinny być podstawą naszego żywienia, a nie - jak wcześniej sądzono - produkty zbożowe.

- Dostarczają one wielu bezcennych składników mineralnych i witamin, co w istotny sposób zmniejsza zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce - dodaje dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Specjaliści zalecają także ograniczenie spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, do 0,5 kg na tydzień. Jednocześnie zaleca się jedzenie ryb (przynajmniej dwa razy w tygodniu) i jaj (co najmniej 6 sztuk tygodniowo). 

W najnowszej wersji piramidy po raz pierwszy pojawiły się zioła. Ich stosowanie pozwala ograniczyć spożycie soli, "cichego zabójcy", współodpowiedzialnego m.in. za sporą część zawałów serca i udarów mózgu. Jak wynika z badań, sól jest przyczyną 50 proc. udarów, zawałów i nadciśnienia tętniczego oraz 25 proc. raków żołądka, otyłości u dzieci i innych chorób. IŻŻ sugeruje także unikanie spożywania cukru, słodyczy i napojów słodzonych na rzecz orzechów i owoców.

Podczas swojego wystąpienia Mirosław Jarosz przypomniał o dużym znaczeniu aktywności fizycznej. - Działa ona podobnie jak składniki żywieniowe. Co najmniej 30-45 minut dziennie w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą pozwala zapobiec nadwadze i otyłości - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 773 573)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH