Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konflikt handlowy pomiędzy USA a Chinami a zmiany zasad w handlu owocami i orzechami

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 10-04-2018, 10:58

- W odpowiedzi na nałożone w marcu amerykańskie cła, chińskie Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wprowadzi dodatkowe cła na wiele produktów, w tym dla szerokiego asortymentu owoców i orzechów oraz suszonych owoców i soku pomarańczowego - podała Karolina Załuska, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

USDA szacuje że wartość amerykańskiego eksportu owoców (cały kod CN 08, obejmujący też orzechy)  w 2017 r. wyniosła 1,5 mld USD, z czego do Chin sprzedano owoców (kod CN 08) za 488  mln USD, a do Hongkongu za 1,5 mld USD.

- W ujęciu wartościowym ze Stanów do Chin najwięcej eksportuje się orzechów. W tej grupie dominują orzechy pistacjowe i migdały. Wg danych USDA, w 2017 r. USA wyeksportowały do Chin orzechy o wartości 242,5 mln USD (co stanowi 2,52% całego eksportu orzechów z USA). Natomiast aż 12,74% orzechów za kwotę 1 250 mln USD wysłano w zeszłym roku z USA do Hongkongu (główny importer orzechów z USA). Co ciekawe, dla Hongkongu, USA jest też głównym dostawcą tego produktu (84,3% wszystkich importowanych orzechów sprowadzanych jest ze Stanów) - podaje Karolina Załuska.

Łącznie w 2017 r. USA wyeksportowały owoce niecytrusowe  za 6424,99 mln USD, z czego do Chin 4,13%, za 325,94 mln USD, a do Hongkongu 4,8% za 343,68 mln USD. W tej grupie szczególnie ciekawe są dane dotyczące eksportu jabłek. Świeżych jabłek Amerykanie wyeksportowali do Hongkongu 38,8 t za 20,73 mln USD, co stanowi 4,3% całego eksportu USA i oznacza, że Hongkong jest 6-tym odbiorcą jabłek z USA (za Meksykiem, Kanadą, Tajwanem, Indiami i Emiratami Arabskimi). Do  Chin, Amerykanie sprzedali w 2017 r. 1,8 t jabłek za 12,2 mln USD (co stanowi 1,6% całego eksportu z USA i daje Chinom 12 pozycję w rankingu).

- W kontekście specyficznego statusu Hongkongu, pytaniem zasadniczym jest czy restrykcje będą stosować się tylko do eksportu z USA do Chińskiej Republiki Ludowej, czy również do Hongkongu - dodaje ekspertka BGŻ BNP Paribas.

W tym drugim przypadku moglibyśmy mieć do czynienia ze zmianą kierunków handlu, co miałoby wpływ na wszystkich graczy na światowym rynku owoców. Przy czym ze względu na ograniczenia taryfowe i pozataryfowe w handlu USA z UE, owoce amerykańskie silniej konkurowałyby z europejskimi o odbiorcę w krajach Afryki północnej i południowej, w Azji mniejszej i pozostałych krajach azjatyckich.

- Jeżeli sprawdzi się pierwszy wariant, eksporterzy z USA będą mieli dwa wyjścia: zapłacić cło i eksportować bezpośrednio do Chin kontynentalnych lub przekierować sprzedaż owoców, w tym orzechów, na porty w Hongkongu - mówi Karolina Załuska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.