Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Które warzywa warto jeść zimą?

Zima to szczególnie dla wątroby najbardziej newralgiczny okres w ciągu roku. Panuje zimna i wilgotna aura, noce stają się długie, a światło dociera do powierzchni ziemi na krótszy czas. Dzięki temu rośnie ilość bioenergii vata i kapha. Jednocześnie zwiększa się łaknienie, a organizm potrzebuje więcej energii do ogrzania. Nierzadko przez nadmiar narzucanych sobie obowiązków czujemy się teraz bardziej zmęczeni i ospali. Dlatego zimą powinniśmy lepiej zadbać o swoją dietę i dostosować ją do warunków panujących za oknem.

Które warzywa warto jeść zimą?
fot. shutterstock

Najlepsze smaki na zimę to smak słony, gorzki i ostry. Dzięki nim energia głębiej przepływa przez ciało i rozgrzewa od środka. Do smaku słonego zaliczamy sól, kiszonki, sos sojowy, jęczmień, proso. Do smaku gorzkiego należą żyto, owies, seler naciowy, amarantus, cykoria czy różne odmiany sałaty. Z kolei smak ostry reprezentuje czarny pieprz, anyż, kumin, kolendra, cynamon rośliny cebulowe, ostre papryczki, gałka muszkatołowa i koper włoski. Należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzać z tym smakiem, ponieważ zbyt duża ilość rozgrzewających pokarmów może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego.

Przez przekierowanie ciepła w górę i na zewnątrz, dostarczane pożywienie ogrzeje tylko zewnętrzne tkanki ciała i finalnie zimno będzie mocniej odczuwalne. Dodatkowo przy takim szybkim skoku temperatury organizm mocno się wychłodzi. W zimie zdecydowanie częściej powinniśmy jeść ciepłe posiłki. Aby zneutralizować wychładzające właściwości zimnych potraw takich jak sałatki i surówki należy podawać je polane dobrej jakości olejem.

Zmianie powinien też ulec sposób gotowania — częściej należy piec, dusić, a nawet smażyć oraz dłużej gotować potrawy. Warto większą uwagę przywiązywać do gęstości pożywienia i używać mniejszej ilości wody. Warzywa przed obróbką termiczną dobrze jest wcześniej drobniej pokroić oraz systematycznie mieszać potrawy.

Zaleca się jeść więcej warzyw z naszego rejonu klimatycznego, które są odporne na zimne pory roku, takie jak brokuły, brukselkę, cebulę, marchew, dynię, rzepę, por, jarmuż czy seler. Jemy również więcej warzyw strączkowych — cieciorkę, fasolę mung. Jednocześnie zmniejszamy ilość owoców surowych na rzecz gotowanych, pieczonych lub gotowanych. W codziennej diecie zwiększamy ilość kasz, kosmosy ryżowej, pestek słonecznika, kukurydzy, gryki, orkiszu i jęczmienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

warzywa RSS ALERT    /    zima RSS ALERT    /    zdrowa dieta RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.192.109
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.