Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Pawiński, Maspex na EEC 2019: Nie walczmy z plastikiem

- Plastik, użyty wielokrotnie i poddany przetworzeniu, jest doskonałym tworzywem akceptowanym przez konsumenta. Nie walczmy z plastikiem. Zamknijmy obieg i cieszmy się jego użytecznością. Żeby zamknąć obieg plastiku w dużym cyklu gospodarczym potrzebne są przepisy i pieniądze, bo to samo się nie zrobi. My jako branża nie uciekamy od tego, ale potrzebujemy efektywnego systemu - mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex w trakcie debaty „Wielkie przyspieszenie. Przyszłość rynku spożywczego” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2019.

Pawiński, Maspex na EEC 2019: Nie walczmy z plastikiem
Krzysztof Pawiński, fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 21-05-2019, 10:51

W pierwszej części dyskusji poświęconej współczesnemu konsumentowi i jego oczekiwaniom, Krzysztof Pawiński wskazał, że główną funkcja żywności jest dziś dostarczanie przyjemności.

- Postrzeganie żywności jako sposobu na zaspokojenie głodu i pragnienia jest już passe. Musimy dostarczać przyjemności, dobrego samopoczucia i spełniać marzenia. Gdy spojrzymy na rzeszę produktów na półce, chyba już tylko papierosy nie mają witamin. Mamy naturalną skłonność żeby ekstrapolować dzisiejsze trendy na przyszłość, ale to błąd. Trendy nie są liniowe w dłuższym czasie, dlatego z bardzo dużego wzrostu w niektórych kategoriach nie wyciągajmy wniosków że za 10 lat będziemy w takiej czy innej sytuacji. Producenci żywności są dedykowani do tego żeby zaspokajać potrzeby konsumentów, które trzeba dobrze odczytywać. Natomiast przepaść między deklaracją a działaniem jest ogromna. Czasami świat marzeń jest zupełnie inny niż "real" i trzeba umieć zarządzać tą niewiedzą - dodał.

Prezes Maspeksu podał przykład na to jakim wyzwaniem dla producentów jest konsumencka skłonność do eksperymentowania.

- Co jakiś czas przychodzi do mnie młody pracownik z doskonałym pomysłem: wprowadźmy sok mango. Wszyscy w ślepych testach powiedzieli, że to doskonały smak, wszyscy to kupią. Zgadzam się, bo jest to już kolejny raz i wiem, że nie dołożę do tego, bo to się sprzeda. Po jakimś czasie ten sam młody adept wraca do mnie zdziwiony, że konsumenci tego nie kupują. Przeprowadził badania i wszyscy mówią, że smakowało, odpowiadało oczekiwaniom. Na pytanie dlaczego w takim razie nie kupują regularnie odpowiadają: mam smak pomarańczowy, gruszkowy, multiwitaminę  i marchewkę, więc spektrum moich potrzeb jest pokryte, czasem zaeksperymentuję, ale nie wracam do tego. Tak więc wyciąganie przez firmy wniosków z eksperymentalnych konsumenckich zachowań, z których budujemy trendy jest zbyt optymistyczne. Niektóre z tych trendów się wykształtują, ale w dłuższym okresie - dodał.

Pawiński wskazał, że dwa duże trendy rynku żywności, które nabrały na znaczeniu to popularność soków marchwiowych od połowy lat 90 oraz popularność makaronów, które spychają z polskiego talerza ziemniaki.

- Cała reszta to niuanse, które czasami się skalują a czasami nie. Konsument w swoich zachowaniach jest racjonalny, eksperymentujący, ale i konserwatywny. Zobaczmy na jaką presję wystawione są modele biznesowe naszych partnerów. Gdybym 15 lat temu miał zainwestować pieniądze nadwyżkowe i premię odebrać za 30 lat pewnie postawiłbym na duże powierzchnie handlowe, bo były tak obiecujące. Okazało się, że dziś jest to model handlu z największym problemem. Nasze produkty z punktu widzenia zaspokojenia potrzeb smakowych kierują się trzema przesłankami: mają dostarczać - w różnych proporcjach - przekonanie, że są zdrowe, wygodne i smaczne - dodał.

więcej informacji:

Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT    /    plastik RSS ALERT    /    start-upy w Polsce RSS ALERT    /    start-up RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT    /    konsument RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Mirek 2019-05-21 15:38:43
    Widać, że firma Maspex bardzo przywiązała się do plastiku i nie chce z niego zrezygnować, nawet jeżeli dzieje się to kosztem branży recyklingu. Warto przypomnieć o sporze sądowym z 2014 r. między polskim gigantem spożywczym "Maspex" (soki, napoje, nektary) a spółką "Polowat" - recyklerem, który przetwarza butelki PET do ponownego wykorzystania. Źle zaprojektowane opakowanie od Maspexu (połączenie PVC i PET) przysparza poważnych kłopotów recyklerowi, który skupuje butelki, tnie je na płatki i wprowadza raz jeszcze do użytku. Więcej informacji znajdziesz wpisujac "bojkot soków kubuś".

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.227.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.