Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Plan Morawieckiego pomoże branży owocowo-warzywnej? Być może! Rynek czeka na szczegóły

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 22-02-2016, 09:04
Plan Morawieckiego pomoże branży owocowo-warzywnej? Być może! Rynek czeka na szczegóły
Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska S.A. /fot. CA

- Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przedstawiony przez wicepremiera M. Morawieckiego jest ogólnym dokumentem zawierającym jedynie szkic rozwiązań. Na szczegóły poszczególnych inicjatyw i sposób ich implementacji należy poczekać do czasu przedstawienia konkretnych projektów ustaw przez Ministerstwo Rozwoju. Plany budowy przyjaznego otoczenia dla firm, wspierania innowacji, eksportu i inwestycji zagranicznych polskich firm, czy też promowanie polskich marek są bowiem korzystne dla gospodarki ale nadal nie wiemy jak będzie wyglądała rzeczywista ich realizacja. W mojej ocenie dla sektora przetwórstwa owoców i warzyw kluczowe są trzy elementy tego planu: „rozwój innowacyjnych firm”, „ekspansja zagraniczna” oraz „rozwój społeczny i regionalny” - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska S.A.

Zgodnie z danymi GUS nt. działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w latach 2012-2014 jedynie 11,2 proc. firm zajmujących się produkcją żywności wprowadza innowacje. W całym przetwórstwie przemysłowym odsetek ten jest wyższy i wynosi 17,4 proc.

- Lepiej sytuacja wygląda w przypadku produkcji napojów, gdzie udział firm wprowadzających innowacje wynosi 34,9 proc. Dane wskazują tym samym na znaczącą przestrzeń do poprawy. Innowacyjność w polskim przetwórstwie żywności jest bowiem kluczowa w zdobywaniu nowych rynków zbytu, zwiększaniu konkurencyjności oraz budowaniu międzynarodowych marek. W części planu Morawieckiego dotyczącej innowacji pojawiły się liczne pomysły, które od wielu lat omawiane były w debacie publicznej m.in. w raporcie „Go Global” prof. K. Rybińskiego czy też raportach o innowacyjności pod redakcją prof. J. Hausnera. Tworzenie klastrów, współpraca biznesu z uczelniami czy ulgi podatkowe dla innowacyjnych firm nie są pomysłami nowymi, a jak do tej pory nie zostały skutecznie wdrożone w naszym kraju. Dlatego uważam, że z oceną ewentualnego wpływu trzeba poczekać na szczegóły oraz ich implementację - dodaje Jakub Olipra.

Jego zdaniem ekspansja zagraniczna jest szczególnie ważna dla branży owocowo-warzywnej, zwłaszcza w kontekście zamknięcia rynku rosyjskiego na naszą żywność. - Uważam, że położenie większego nacisku eksport do Afryki i Azji jest perspektywiczne, ponieważ rynki te w najbliższych latach charakteryzować się będą relatywnie silnym wzrostem dochodów rozporządzalnych ludności, a w konsekwencji wyższym popytem na żywność zagraniczną. Moim zdaniem słuszną koncepcją jest konsolidacja polityki eksportowej na poziomie instytucji centralnych.  Uważam, że promocja polskich produktów powinna być w większym stopniu oparta na poziomie produktu i powiązania go z Polską, niż na promocji poszczególnych firm. Przykładowo na świecie funkcjonuje przekonanie, iż najlepszej jakości mięso wołowe pochodzi z Argentyny. Niemniej jednak mało kto byłby w stanie wymienić chociaż jedną firmę produkujące wołowinę w tym kraju. Podobnie jest z francuskimi serami pleśniowymi, belgijskimi czekoladkami czy też włoską szynką parmeńską. Dlatego budując strategię eksportu dla polskiej branży spożywczej, w tym branży owocowo-warzywnej, w mojej ocenie nie powinniśmy promować pojedynczych firm lecz kreować wizerunek naszych flagowych, charakterystycznych dla naszego kraju produktów - zapewnia analityk.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Tadeusz Antymorawiecki 23-02-2016, 09:10:
Co za plan ? Chodzi o to aby przykryć kompromitację 100 dni nierządu pisowskiego. PIS nakłamał przed wyborami - gdzie +500 na wszystkie dzieci, obniżony wiek emerytalny, próg podatkowy 8 tysięcy, darmowe leki dla emerytów, ustawa dla frankowiczów ? Zamiast tego jest blokada Trybunału i skok na media i prokuraturę i nowa podkomisja na tema Smoleńska z pensjami po 25 tysięcy. Odkrycia na temat Bolka i ściema Morawieckiego mają odwrócić uwagę od dążeń PISu do autorytaryzmu i do zawłaszczenia wszystkich instytucji aby mieć pełną kontrolę nad wszystkimi sferami życia w Polsce. Kto wierzy w ekonomistów PISu to niech przypomni sobie jak wprowadzają podatek handlowy.
  • sggw 22-02-2016, 19:13:
Jak ten człowiek się nie wstydzi powtarzać słów innych (ile to razy na różnych konferencjach słyszeliśmy przykład o Argentynie i wołowinie) i udawać, że są jego. Poza tym stwierdzenie, że nie można powiedzieć czy plan przyniesie jakieś skutki, jest "bardzo" odkrywcze... Ośmiesza się.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.