Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy jedzą coraz więcej owoców, mimo wzrostu cen

  • Autor: portalspozywczy.pl / Gfk
  • Data: 10-08-2017, 17:34
Polacy jedzą coraz więcej owoców, mimo wzrostu cen
Fot. Shutterstock

Dane pochodzące z Panelu Gospodarstw Domowych GfK wskazują, iż w okresie od lipca 2016 r. do czerwca 2017 r., w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, wielkość rynku owoców wzrosła o 3 proc. Przeciętne gospodarstwo domowe w Polsce coraz częściej, czyli co około 5 dni, i coraz więcej na osobę (+3 proc.) kupowało owoce, pomimo, iż ceny owoców wzrosły w tym czasie o 1 proc. (wpływ miał głównie wzrost cen takich owoców, jak banany, pomarańcze i truskawki).

Wzrost cen był najbardziej odczuwalny wśród najuboższych gospodarstw domowych. Gospodarstwa z dochodem do 699 zł netto miesięcznie na osobę były grupą demograficzną, w której zanotowano znaczny, bo 7-procentowy spadek wolumenu kupionych owoców. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku najmłodszych gospodarstw, do 29 roku życia, wśród których spadek wyniósł -11 proc.

W omawianym okresie największa część polskich gospodarstw domowych kupiła banany (94 proc.), jabłka (93 proc.), cytryny (91 proc.) oraz mandarynki (88 proc.). To właśnie jabłka i banany stanowiły największą część wolumenu kupionych owoców (odpowiednio 27 i 18 proc.). Banany i jabłka należą do owoców z najniższą ceną za kilogram, w dodatku cena bananów i jabłek podlega w ciągu roku mniejszym, niż w przypadku innych owoców, fluktuacjom. Jest na niskim stabilnym poziomie i właściwie w ciągu roku nie ma okresów, w których wyjątkowo wysoka cena może odstraszać potencjalnych nabywców.

Dane z badania GfK Consumer Life potwierdzają, iż polscy konsumenci poszukują wszelkich sposobów ułatwiania sobie życia. Już około 40 proc. konsumentów deklaruje, że zawsze szuka w tym zakresie ułatwień, jeszcze więcej badanych deklaruje, iż co najmniej raz w tygodniu je „w biegu”, czy to idąc, czy jedząc przy biurku lub za kierownicą. To oznacza zapotrzebowanie na łatwe w transporcie, niepsujące się poza lodówką, gotowe do spożycia i niebrudzące produkty. Banan i jabłko odpowiadają na te potrzeby i być może częściej służą jako zdrowa przekąska.

Coraz więcej gospodarstw domowych kupuje owoce egzotyczne. W okresie ostatnich 12 miesięcy znacznie więcej konsumentów niż w odpowiadającym okresie roku poprzedniego kupiło awokado, owoce sharon/kaki, mango oraz limonki. W wartościach absolutnych największy wzrost wolumenu zanotowały największe kategorie owoców – jabłka i banany, jednak najbardziej znaczący wzrost procentowy można zaobserwować wśród owoców egzotycznych, takich jak np. awokado, mango i limonka, które zanotowały wzrost wolumenu w przedziale od 33 do 47 proc.

W omawianym okresie największa część wolumenu owoców została kupiona w dyskontach – około 38 proc. W sklepach sieci Biedronka kupiono ponad 25 proc. wolumenu owoców. Ponad dwa razy mniej wolumenu owoców niż w dyskontach kupiono w supermarketach (17 proc.) i hipermarketach (14 proc.). Kanałami, w których sprzedaż owoców wciąż rośnie są dyskonty, sklepy wielobranżowe i supermarkety. Wzrost tych kanałów odbywa się kosztem sklepów spożywczych oraz hipermarketów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 330) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH