Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę. Jak powstrzymać marnowanie?

Polska znajduje się w czołówce państw EU marnujących najwięcej żywności. Żywność marnowana jest praktycznie na każdym etapie jej produkcji, sprzedaży i potem konsumpcji. W produkcji marnuje się około 6,6 mln ton, w gospodarstwach domowych ponad 2 mln ton, a w polskim sektorze dystrybucji mniej więcej 350 tys. ton żywności rocznie. Blisko co trzeci Polak przyznaje się do wyrzucania niewykorzystanego jedzenia. Jakie w przyszłości będą konsekwencje marnowania żywności i w jaki sposób można temu przeciwdziałać?

Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę. Jak powstrzymać marnowanie?
fot. Shutterstock

Według danych CBOS Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę  - w przeliczeniu na statystycznego mieszkańca znajdujemy się na piątym miejscu w UE. Zgodnie z szacunkowymi danymi w Polsce rocznie marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Najczęściej marnujemy wędliny (43 proc.), pieczywo (36 proc.), warzywa (32 proc.) i owoce (27 proc.). Jednocześnie nasz kraj ma ogromny potencjał w produkcji rolnej – blisko 13 proc. naszego eksportu stanowią produkty rolno-spożywcze.

Według Statystyk Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa na świecie wyrzucana jest niemal jedna trzecia wyprodukowanej żywności – około 1,3 mld ton rocznie. To gigantyczny problem w skali całego świata. Zjawisko jest częścią cywilizacji, w której tempo życia jest coraz szybsze i czasu na jedzenie jest coraz mniej. Im mniej czasu poświęca się w danym kraju na jedzenie, bo dieta opiera się głównie na tzw. junk food to otyłość jest zjawiskiem bardziej powszechnym. W Polsce na jedzenie poświęcamy ok. 90 minut, a osoby otyłe stanowią 12 proc. naszego społeczeństwa. Dla porównania w Japonii, gdzie potrawy spożywa się przez dwie godziny w ciągu doby, zaledwie 4 proc ludności jest otyła.

Sposób na marnotrawstwo

Niezwykle ważne jest odpowiednie przechowywanie żywności już od momentu zakupu. Dystrybucją mrożonej żywności można bezproblemowo zarządzać. Nie ma ryzyka nadwyżki podaży, ani nie notuje się strat. Dodatkową zaletą mrożonek jest to, że długo zachowują świeżość, smak i wysoką wartość odżywczą. Wśród innych zalet mrożonej żywności klienci najczęściej wymieniają brak konserwantów (76 proc.), brak sztucznych dodatków (73 proc.), zrównoważoną produkcję (71 proc.) i niską zawartość sodu (69 proc.).

Blisko 41 proc. respondentów ceni sobie wygodę, a 32 proc. zwraca uwagę, że dzięki dłuższej trwałości mrożonek marnuje się mniej żywności. Głównym powodem marnowania żywności jest brak świadomości i umiejętności odpowiedniego postępowania z żywnością, w tym złego planowania, kupowania „na zapas” i przyrządzania zbyt dużych wielkości porcji. Mrożona żywność pozwala lepiej planować posiłki, nie tylko z dnia na dzień, ale na cały tydzień bez ryzyka, że niewykorzystaną żywność wyrzucimy. Asortyment mrożonej żywności sprzedawanej przez Internet jest tak szeroki, że oferta e-sklepu może zaspokoić większość potrzeb żywieniowych żyjącego w pośpiechu konsumenta.

więcej informacji:

żywność RSS ALERT    /    marnowanie żywności RSS ALERT    /    mrożonki RSS ALERT    /    żywność mrożona RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.87.18.165
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.