Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Polska na czele produkcji, jednak w ogonie konsumpcji owoców

Polska jest potentatem produkcji owoców, jednak jemy aż o 40 proc. mniej owoców niż konsumenci w Europie. Producenci skupiają się na produkowaniu, zapominając o konsumentach. Konsumenci najzdrowszych owoców gotowi są szukać wśród jagód goji czy akai, jak gdyby ignorując fakt, że na świecie to my jesteśmy postrzegani jako kraj znakomitej jakości superowoców. Czas to zmienić. Ma w tym pomóc promocja polskich owoców jagodowych.

Polska na czele produkcji, jednak w ogonie konsumpcji owoców
fot. materiały prasowe

Kampanię „Czas na polskie superowoce!” zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wśród partnerów KZGPOiW są Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Do akcji włączyło się także Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA oraz Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

- To bezprecedensowa współpraca, która może być wzorem do naśladowania. Dzięki producentom i organizacjom łączącym siły, dzięki skuteczniej budować nawyk codziennego spożywania owoców jagodowych. Robią to przed sezonem, który trwa w naszym kraju od maja do października. Bardzo dobrze, że plantatorzy współpracują przez spotkać się z konsumentami i mającymi do czynienia z superowoców- powiedział minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski po spotkaniu partnerów projektu.

Jemy aż o 40% mniej owoców niż średnia europejska. Konsumpcja owoców świeżych od lat spada we wszystkich grupach wiekowych i typach gospodarstw domowych. Według aktualnych danych GUS, przeciętne roczne spożycie owoców i ich przetworów wynosi 44 kg na osobę. Unijni rekordziści konsumują 200 kg, ponad 4 razy więcej niż po Polacy. Europejczycy, co ciekawe, częściej sięgają po owoce niż warzywa. A to wszystko przy wszechobecnej modzie na zdrowie. Większość z nas uważa, że zachowanie dobrego zdrowia jest obok szczęśliwej rodziny najważniejszą wartością w codziennym życiu (60%). W dbałości o zdrowie blisko połowa wskazuje pierwszoplanową rolę zdrowego odżywiania i zwiększenie w diecie ilości warzyw i owoców.

- Naszym wspólnym zadaniem jest przekuć deklaracje w czyn – zamienić ochotę na to by zdrowo żyć w racjonalne decyzje zakupowe. Marzeniem nas wszystkich jest większa świadomość korzyści z codziennego spożywania owoców o tak wyjątkowych walorach - mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Plantatorzy skupiają się na produkowaniu, zapominając o konsumentach 

Orientacja produkcyjna dominuje, choć coraz częściej rozumiemy, że jest przyczyną kłopotów sektora owocowego. Społeczeństwo pragnie żyć i odżywiać się zdrowo, a producenci powinni pokazać, że ich owoce są częścią zdrowego stylu życia. Charakteryzują się bardzo wysoką zawartością związków korzystnie wpływających na organizm, nasze samopoczucie i urodę. Producenci owoców jagodowych łączą siły, by prezentować korzyści i kreować nawyk codziennej konsumpcji.

KOMENTARZE (1)

  • Zbyszek 2019-04-18 14:22:11
    Sądzę że te dane są mocno zafałszowane. Nie znam metodyki badań więc mogę tylko przypuszczać że nie obejmują samozaopatrzenia i zakupów na bazarach. W moim otoczeniu 40 kg owoców i warzyw to raczej jest konsumowane na miesiąc w 2 osobowej rodzinie , a nie na rok.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.88.156.58
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.