REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polskie firmy spożywcze wprowadzają innowacje małymi kroczkami

  • Autor: MB; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 13-07-2015, 10:53
Polskie firmy spożywcze wprowadzają innowacje małymi kroczkami
Ireneusz Lichota, prezes Zentis Polska/ fot. Żelazna Studio

- Obserwując wielu naszych klientów widzimy pewną niechęć związaną z inwestycjami w produkty innowacyjne. Często, kiedy coś nowego proponujemy, klienci pytają o przykłady podobnych produktów na rynku. Wiele firm spożywczych woli skupiać się na produkcji masowej popularnych produktów niż eksperymentować. Zapewne ma to związek z kosztami jakie trzeba ponieść z tytułu poszerzenia oferty o pozycje niestandardowe – twierdzi Ireneusz Lichota, prezes Zentis Polska.

REKLAMA

Pewien strach czy obawy powodują, że firmom często trudno jest podejmować decyzje o wejściu w nowy, innowacyjny segment spożywczy. Pracownicy firm boją się utraty swoich stanowisk, obawiają się o reputację firmy – w razie niepowodzenia na rynku nowego produktu.

- Właściciele i rady nadzorcze firm oczekują od swoich pracowników twardych danych finansowych, ich nie interesuje, że za trzy lata firma wdroży nowy, innowacyjny, kreatywny produkt, bo oni wymagają efektów tu i teraz. Dlatego zaangażowanie w innowacje jest postrzegane przez wiele firm jako ogromne ryzyko. To blokuje rozwój innowacyjności, zresztą nie tylko w Polsce. Do tego wiele firm ma niestabilną sytuację finansową, a żeby myśleć o innowacjach potrzeba co najmniej trzech lat (od pomysłu do wdrożenia) ciężkiej, nieustannej pracy tej samej grupy osób. Co 15 projekt jest sukcesem rynkowym, za to dochody z jego wdrożenia pozwalają na pokrycie strat z pozostałych 14 – wylicza prezes.

Co jeszcze blokuje rozwój innowacyjnych produktów w Polsce?

- Bariery są standardowe, związane z funduszami unijnymi, bo rzekomo jest realne ich pozyskanie, jednak wyłącznie z odpowiednim doradcą. Wydaje się, że byłoby prościej, gdyby to banki dysponowały tymi pieniędzmi. Jednak myślę, że mimo wszystko sytuacja poprawiła się w ostatnim czasie, m.in. dzięki obecności Aniołów Biznesu, którzy wspierają mocno inicjatywy start-upów czy dobre pomysły. Dzisiaj mając tylko pomysł na biznes, jesteśmy w stanie pozyskać środki na jego realizację i wdrożenie  – mówi Ireneusz Lichota.

Polskie firmy spożywcze chętniej wprowadzają innowacje małymi kroczkami, zanim zdecydują się poszerzyć portfolio, najpierw zmieniają opakowania, etykiety, zakrętki swoich produktów. Co ciekawe im mniejsza firma, tym łatwiej jest namówić ich właścicieli na innowacje, na produkcję np. próbnej serii jakiegoś innowacyjnego produktu. Dlaczego? Bo koszty są wtedy stosunkowo mniejsze niż w przypadku dużej firmy.

- Często w ten sposób małe firmy stają się średnie a średnie duże – zaznacza ekspert.

Jego zdaniem innowacje to jedyna szansa dla firm, które nie mają znanej marki, żeby ją stworzyć, kreować a następnie promować  już z wyższa marżą, bo produkty innowacyjne są droższe niż tradycyjne.

- Przy wdrażaniu projektów innowacyjnych ważne jest myślenie nie co będzie tu i teraz tylko co ten projekt da firmie za trzy lata – zaznacza Ireneusz Lichota..

W jaki sposób Zentis przekonuje producentów żywności do inwestycji w innowacyjne produkty? Większa część działalności firmy związana jest z tym, że to klient przychodzi i mówi dokładnie czego potrzebuje a Zentis realizuje zamówienie. 

- Jednak już od kilku lat stosujemy tzw. innowacyjność kreatywną. Sami projektujemy pewne nowe produkty i pokazujemy klientom te, które naszym zdaniem mają szansę powodzenia na polskim i światowym rynkach – dodaje Ireneusz Lichota. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH