Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Poseł Maliszewski: Prowadzimy działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-12-2012, 15:15
Poseł Maliszewski: Prowadzimy działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami
Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP i Poseł z ramienia PSL // Fot. P.Pawłowski / ŻelaznaStudio

- Środowisko sadownicze prowadzi działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami. Sytuacja "znikających marż" nie podoba się także na poziomie unijnym, dlatego czekamy na uregulowania wspólnotowe - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mirosław Maliszewski, poseł z ramienia PSL, prezes Związku Sadowników RP.

Jak tłumaczy poseł Maliszewski, mechanizmem obrony przed "znikającymi marżami" jest np. zakładanie grup producenckich, które dostarczają swoje produkty bezpośrednio do odbiorców, eliminując w łańcuchu dostaw m.in. hurtownie. - Był też pomysł, aby zwiększyć ilość rynków hurtowych w miastach, ale on nie do końca rozwiązuje ten problem, ponieważ tam handel odbywa się najczęściej pomiędzy pośrednikami - dla grup czy plantatorów jest to zazwyczaj zbyt mała skala sprzedaży - dodaje.

Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, trudno będzie poradzić sobie ze zjawiskiem istnienia dużej liczby pośredników, którzy zabierają producentom marże. Ponadto - jak dodaje - wiele sieci handlowych wymusza na dostawcach niskie ceny owoców czy warzyw, a ceny dla konsumentów są już znacząco wyższe.

- Dobre praktyki stosowane są w sieciach handlowych we Francji, gdzie na etykiecie z ceną dla konsumenta widnieje także cena, jaką za produkt otrzymał plantator. Handlowcy mają więc presję, aby ta różnica nie była zbyt duża - tłumaczy prezes Związku Sadowników RP.

Jednak zaznacza on, że współpraca sektora owocowo-warzywnego z sieciami handlowymi w Polsce ma także wiele pozytywnych stron. - Cechuje je m.in. stałość dostaw, terminowość odbiorów czy płatności. Dostawca ma tę pewność, że za dany produkt zawsze otrzyma pieniądze - choć czasem czeka na nie kilkanaście tygodni, bo tyle jest zapisane w kontrakcie. Taka pewność nie zawsze towarzyszy eksportowi owoców - przyznaje Mirosław Maliszewski.

Dodaje, że sieci mają także duży wpływ na jakość, ponieważ wymusiły dobre opakowania czy terminowość dostaw. Wypracowano więc standardy, które ułatwiły także rozwój eksportu.

- Minusem takiej współpracy są jednak różnego rodzaju opłaty - marże z tytułu obrotu, opłat półkowych, za udział w akcjach promocyjnych czy gazetkach. Ponadto podczas tego typu promocji trzeba dostarczyć tańszy produkt i więcej zapłacić w przypadku sprzedaży większej ilości towaru.
Ostatnio dostawcy skarżyli się na proceder jednej z zagranicznych sieci, że trzeba zapłacić za to, że kupcy sieci zaproszą na rozmowy handlowe - podsumowuje poseł PSL.

Czytaj także: Poseł Maliszewski o barierach współpracy producentów owoców z przetwórcami i sieciami handlowymi (video)

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH