REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Poseł Maliszewski: Prowadzimy działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-12-2012, 15:15
Poseł Maliszewski: Prowadzimy działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami
Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP i Poseł z ramienia PSL // Fot. P.Pawłowski / ŻelaznaStudio

- Środowisko sadownicze prowadzi działania mające na celu poprawę warunków handlu owocami i warzywami. Sytuacja "znikających marż" nie podoba się także na poziomie unijnym, dlatego czekamy na uregulowania wspólnotowe - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mirosław Maliszewski, poseł z ramienia PSL, prezes Związku Sadowników RP.

REKLAMA

Jak tłumaczy poseł Maliszewski, mechanizmem obrony przed "znikającymi marżami" jest np. zakładanie grup producenckich, które dostarczają swoje produkty bezpośrednio do odbiorców, eliminując w łańcuchu dostaw m.in. hurtownie. - Był też pomysł, aby zwiększyć ilość rynków hurtowych w miastach, ale on nie do końca rozwiązuje ten problem, ponieważ tam handel odbywa się najczęściej pomiędzy pośrednikami - dla grup czy plantatorów jest to zazwyczaj zbyt mała skala sprzedaży - dodaje.

Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, trudno będzie poradzić sobie ze zjawiskiem istnienia dużej liczby pośredników, którzy zabierają producentom marże. Ponadto - jak dodaje - wiele sieci handlowych wymusza na dostawcach niskie ceny owoców czy warzyw, a ceny dla konsumentów są już znacząco wyższe.

- Dobre praktyki stosowane są w sieciach handlowych we Francji, gdzie na etykiecie z ceną dla konsumenta widnieje także cena, jaką za produkt otrzymał plantator. Handlowcy mają więc presję, aby ta różnica nie była zbyt duża - tłumaczy prezes Związku Sadowników RP.

Jednak zaznacza on, że współpraca sektora owocowo-warzywnego z sieciami handlowymi w Polsce ma także wiele pozytywnych stron. - Cechuje je m.in. stałość dostaw, terminowość odbiorów czy płatności. Dostawca ma tę pewność, że za dany produkt zawsze otrzyma pieniądze - choć czasem czeka na nie kilkanaście tygodni, bo tyle jest zapisane w kontrakcie. Taka pewność nie zawsze towarzyszy eksportowi owoców - przyznaje Mirosław Maliszewski.

Dodaje, że sieci mają także duży wpływ na jakość, ponieważ wymusiły dobre opakowania czy terminowość dostaw. Wypracowano więc standardy, które ułatwiły także rozwój eksportu.

- Minusem takiej współpracy są jednak różnego rodzaju opłaty - marże z tytułu obrotu, opłat półkowych, za udział w akcjach promocyjnych czy gazetkach. Ponadto podczas tego typu promocji trzeba dostarczyć tańszy produkt i więcej zapłacić w przypadku sprzedaży większej ilości towaru.
Ostatnio dostawcy skarżyli się na proceder jednej z zagranicznych sieci, że trzeba zapłacić za to, że kupcy sieci zaproszą na rozmowy handlowe - podsumowuje poseł PSL.

Czytaj także: Poseł Maliszewski o barierach współpracy producentów owoców z przetwórcami i sieciami handlowymi (video)

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 017) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH