Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Bakalland na FRSiH: konsolidacja i inwestycje to źródła sukcesów eksportowych polskich firm

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-11-2017, 18:36
Prezes Bakalland na FRSiH: konsolidacja i inwestycje to źródła sukcesów eksportowych polskich firm
Marek Moczulski, prezes Bakallandu fot. PTWP

Źródło sukcesów eksportowych polskich firm rolno-spożywczych jakie osiągnęły w ciągu 25 lat od transformacji leży m.in. w konsolidacji oraz inwestycjach i zniwelowaniu luki technologicznej wobec firm zachodnich - mówił podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu Marek Moczulski, prezes firmy Bakalland.

- Źródeł jest na pewno kilka, bo po pierwsze z importera żywności Polska stała się eksporterem i obecne saldo 7 mld euro nadwyżki jest sukcesem. Polska jest krajem o tradycjach rolniczych, które nie były wykorzystywane, a teraz w każdym obszarze – czy to w sadownictwie, czy ogrodnictwie czy produkcji zwierzęcej – nastąpiła pewna forma konsolidacji - mówił Marek Moczulski podczas debaty zatytułowanej „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu”.

- Drugie źródło sukcesu polega na tym, że wielu przetwórców, właścicieli zakładów dokonało inwestycji i została zlikwidowana luka jaką mieliśmy wobec firm z Europy Zachodniej, czyli została wyeliminowana luka technologiczna – dodał.

Mówił też, że polskie firmy muszą też radzić sobie z olbrzymią konkurencją wobec koncernów międzynarodowych i brakiem promocji polskiej marki, bo np. część niegdyś tradycyjnie polskich marek została przejęta i przestała być markami polskimi, a zatem nie mogą być promowane już jako polskie.

Podkreślał, że sukces eksportowy polskich firm rolno-spożywczych jest niewątpliwy, jednak trzeba zwrócić też uwagę na poprawę marż w eksporcie poprzez np. oferowanie produktów wyżej przetworzonych, czyli o wyższej marży.

- I tu właśnie można zrobić więcej - mówił prezes Bakallandu.

Piotr Grauer, dyrektor w firmie doradczej KPMG podkreślał zaś, że od 2010 roku polski eksport rolno-spożywczy wzrósł dwukrotnie z 13 mld euro do ponad 24 mld euro, a nadwyżka eksportu nad importem wynosi 7 mld euro.

Z raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" wynika też, że głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich firm są kraje Unii Europejskiej – 80 proc., z czego do Niemiec ponad 20 proc. Coraz bardziej interesujące są zaś rynki pozaunijne – ponad 5 proc. jest wysyłane na Bliski Wschód i Afryki Północnej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 268) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.