Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Bakalland na FRSiH: konsolidacja i inwestycje to źródła sukcesów eksportowych polskich firm

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-11-2017, 18:36
Prezes Bakalland na FRSiH: konsolidacja i inwestycje to źródła sukcesów eksportowych polskich firm
Marek Moczulski, prezes Bakallandu fot. PTWP

Źródło sukcesów eksportowych polskich firm rolno-spożywczych jakie osiągnęły w ciągu 25 lat od transformacji leży m.in. w konsolidacji oraz inwestycjach i zniwelowaniu luki technologicznej wobec firm zachodnich - mówił podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu Marek Moczulski, prezes firmy Bakalland.

- Źródeł jest na pewno kilka, bo po pierwsze z importera żywności Polska stała się eksporterem i obecne saldo 7 mld euro nadwyżki jest sukcesem. Polska jest krajem o tradycjach rolniczych, które nie były wykorzystywane, a teraz w każdym obszarze – czy to w sadownictwie, czy ogrodnictwie czy produkcji zwierzęcej – nastąpiła pewna forma konsolidacji - mówił Marek Moczulski podczas debaty zatytułowanej „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu”.

- Drugie źródło sukcesu polega na tym, że wielu przetwórców, właścicieli zakładów dokonało inwestycji i została zlikwidowana luka jaką mieliśmy wobec firm z Europy Zachodniej, czyli została wyeliminowana luka technologiczna – dodał.

Mówił też, że polskie firmy muszą też radzić sobie z olbrzymią konkurencją wobec koncernów międzynarodowych i brakiem promocji polskiej marki, bo np. część niegdyś tradycyjnie polskich marek została przejęta i przestała być markami polskimi, a zatem nie mogą być promowane już jako polskie.

Podkreślał, że sukces eksportowy polskich firm rolno-spożywczych jest niewątpliwy, jednak trzeba zwrócić też uwagę na poprawę marż w eksporcie poprzez np. oferowanie produktów wyżej przetworzonych, czyli o wyższej marży.

- I tu właśnie można zrobić więcej - mówił prezes Bakallandu.

Piotr Grauer, dyrektor w firmie doradczej KPMG podkreślał zaś, że od 2010 roku polski eksport rolno-spożywczy wzrósł dwukrotnie z 13 mld euro do ponad 24 mld euro, a nadwyżka eksportu nad importem wynosi 7 mld euro.

Z raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" wynika też, że głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich firm są kraje Unii Europejskiej – 80 proc., z czego do Niemiec ponad 20 proc. Coraz bardziej interesujące są zaś rynki pozaunijne – ponad 5 proc. jest wysyłane na Bliski Wschód i Afryki Północnej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH