Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Prezes OFZ: Wysoko przetworzona żywność to przyszłość ekologicznego jedzenia

- Rynek żywności ekologicznej wysoko przetworzonej rośnie bardzo szybko, zwłaszcza w Azji i USA. To jedna z niewielu branż, która rosła na tych rynkach również w czasie kryzysu. Były to wzrosty już nie 20-30 proc. ale od kilku do kilkunastu procent - mówił Sławomir Chłoń, prezes spółki Organic Farma Zdrowia na III Forum Rynku Spożywczego podczas sesji dotyczącej żywności wysoko przetworzonej.

Prezes OFZ: Wysoko przetworzona żywność to przyszłość ekologicznego jedzenia

- Żywność naturalną czy ekologiczną można czy nawet trzeba przetwarzać - mówił w czasie III Forum Rynku Spożywczego Sławomir Chłoń.

Dla większości produktów z kategorii żywności ekologicznej termin przydatności jest znacznie krótszy niż w przypadku produktów tradycyjnych.

- Jednak rynek żywności ekologicznej wysoko przetworzonej rośnie bardzo szybko, zwłaszcza w Azji i USA. W krajach starej UE 3 proc. spożywanej żywności przypada na produkty ekologiczne, z czego większość dotyczy produktów wysoko przetworzonej. W Polsce na razie 0,2-0,3 proc. rynku spożywczego stanowi żywność ekologiczna. W przyszłości zapewne będzie się to zmieniało. Ekologiczna żywność wysoko przetworzona jest i będzie driverem w tym segmencie. Konsument ma coraz mniej czasu na produkty pierwotne, nieprzetworzone - mówi Sławomir Chłoń.

Jego zdaniem wydłużenie terminu trwałości produktów ekologicznych spowodowało, że oferta tego segmentu rynku poprawiła się a klienci chętniej po nią sięgają. - Gdyby nie produkty wysoko przetworzone to rynek żywności ekologicznej byłby mały i niezauważalny - mówi Sławomir Chłoń.

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Sławomir Chłoń RSS ALERT    /    Organic Farma Zdrowia RSS ALERT    /    żywność ekologiczna RSS ALERT    /    przetwory RSS ALERT    /    III Forum Rynku Spożywczego RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • jj 2010-11-19 11:43:12
    P.Sławomir Chłoń myli podstawowe pojęcia. Żywność naturalna nie może być przetwarzana albowiem w tym momencie staje się nienaturalną. Jednak wielka szkoda,że przedmiot semantyka został zlikwidowany w komuniźmie-socjaliźmie i zastąpiony nowomową czyli bełkotem. Język polski jest naprawdę bogaty i nie potrzeba tworzyć neologizmów. Chyba , że się chce oszukać konsumenta i wcisnąć mu barachło. dr Jerzy Jaśkowski wwwfrrechpl
  • Andrzej 2010-11-19 13:14:04
    ...no i jeszcze taka kwestia, że ekologiczny styl życia i wysokoprzetworzone produkty (nawet z certyfikatem BIO) nie do końca ze sobą współgrają
  • J.CH. 2010-12-03 12:09:30
    Bio-zywnosc wyroznia to, ze nie jest wysokoprzetworzona. Dla przykladu mozna uznac, ze chleb ekologiczny jest wysokoprzetworzony bo produkowany jest metoda tradycyjna wielofazowa na naturalnym zakwasie. Ale zachowane sa wszystkie elementy lancucha produkcji ekologicznej, zaczynajac od surowca, transportu, magazynowania, technologii produkcji. Wazne jest, aby byl zachowany ciag technologiczny, zgodny z przepisami dla produktu ekologicznego i zgodny z jego idea. Istnieje jednak niebezpieczenstwo deprawacji samej idei zywnosci ekologicznej , ktora do tej pory kojarzyla sie z okreslona marka produktu czy producenta. Najslabszym ogniwem dla oplacalnosci produkcji ekologicznej jest dotarcie z tymi produktami do klienta i promocja ich na rynku. Na rynku zaczely tworzyc sie korporacje handlowe w rodzaju Organic Farma Zdrowia, przejmujace rozdrobniony bio- handel i jednostki dystrybucyjne. Ten korporacjonizm moze zadusic bio-produkt, bo celem jest ekonomizacja handlu i chec wplywania na strukture produkcji i handlu. Korporacyjna dominacja na rynku bio-handlu bedzie wymuszac na producentach dyktat cenowy i chec do sprzedawania bio- produktow pod marka korporacji handlowej, choc wlasnie roznorodnosc marek produktowych i promocja producenta jest najbardziej wskazana, przy tej specjalizacji. Dyktat cenowy, niekorzystny dla bio-producenta moze stworzyc warunki do eliminowania z rynku malych producentow i niepowtarzalnych bio-produktow. Rozpocznie sie proces przejmowania ich miejsca przez korporacyjne duze przetwornie. To one wlasnie beda tworzyc ten wysokoprzetworzony produkt. Nalezy zaznaczyc, ze technologia dla produktu wysokoprzetworzonego wymaga dodatkowej porcji stabilizatorow, konserwantow. Tego wymagaja maszyny produkujace towar masowy. Istota produktu wysokoprzetworzonego jest to, ze traci on swoje wlasciwosci zywieniowe w procesie produkcji, co jest juz zaprzeczeniem produktu ekologicznego. Fascynowanie sie amerykanskimi, czy chinskimi wynalazkami, to wyraz ignorancji w temacie, bo kazdy Polak juz wie o niskiej jakosci tych produktow. Polski e-produkt ma szanse przetrwac dyktat komercjalizacji , jesli zachowa swoj indywidualny charakter. Taki wlasnie swojski, jak dotychczas. Nam pozostana bazary i male sklepiki w poszukiwaniu swojskich e-produktow i nadzieja ze korporacje zajma sie wspieraniem rodzimych malych producentow w rozwoju e- produktow. Wtedy to wszystko bedzie mialo sens.
  • J.CH. 2010-12-03 13:16:18
    W celu uzupelnienia mojego komentarza wczesniejszego dodaje pytanie do pana prezesa. Jakie produkty ma na mysli, bo tego nie dodal. Bo jesli ma na mysli produkty typu gotowce np. garmazeryjne , to nic odkrywczego, bo one juz sa. A moze liofilizowane warzywa i owoce, to tez nic odkrywczego. Co maja Azjaci i Amerykanie czego my nie mamy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.221.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.