Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Prezes Polbisco: Polscy konsumenci przepłacają co roku za cukier ok. 2 mld zł

- Instytut Jagieloński przedstawił swoje stanowisko w sprawie reformy rynku cukru. Jest to niestety jednostronny punkt widzenia przemysłu cukrowniczego. 17 stycznia br. w siedzibie Krajowej Spółki Cukrowej Instytut zorganizował debatę na temat rynku cukru. Polbisco jak i też kilka innych organizacji branżowych z sektora napojowego, czyli najwięksi przemysłowi użytkownicy cukru zgłosili swoją gotowość udziału w dyskusji. Jednak zostaliśmy poinformowani przez organizatorów tego spotkania, że nasza obecność nie jest mile widziana i w efekcie końcowym nie mogliśmy wziąć w nim udziału - mówi Marek Przeździak, prezes zarządu Polbisco - Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych.

Prezes Polbisco: Polscy konsumenci przepłacają co roku za cukier ok. 2 mld zł
Jeśli popatrzymy na rynek cukru z punktu widzenia konsumenta to jak wyjaśnić polskim konsumentom fakt, że co roku przepłacają za cukier ok. 2 mld złotych? - pyta Marek Przeździak, prezes zarządu Polbisco - Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych.

I dodaje: - Mieliśmy nadzieję na rzeczową dyskusję w tak ważnym obszarze, jakim jest polityka surowcowa. Znamienne jest, że to Komisja Europejska sama zgłosiła propozycję uwolnienia kwot cukrowych w 2015 roku. To Komisja Europejska była autorem tej tzw. reformy rynku cukru i sama uznała, że reforma nie zdała egzaminu. Reforma ta kosztowała Unię Europejską 10 mld euro i miała w efekcie doprowadzić w ciągu tych 9 lat do modernizacji przemysłu cukrowego, ale też do obniżenia cen cukru - tłumaczy Marek Przeździak.

Według prezesa zarządu Polbisco, we wszystkich dyskusjach na temat reżimu cukrowego pomija się fakt, że ważnym elementem tej polityki miało być osiągniecie niższej ceny, na poziomie ceny rekomendowanej, która według KE winna być w tym roku 404 euro za tonę a jest faktycznie na poziomie ok. 800 euro, czyli niemal dwukrotnie wyższej.

- Przemysł przetwórczy zatrudnia znacznie więcej osób niż przemysł cukrowniczy a rentowność przemysłu przetwórczego jest niemal pięciokrotnie gorsza niż przemysłu cukrowniczego. Jeśli chcemy utrzymać wysoką produkcję i eksport to musimy zapewnić sobie dostęp do surowca po godziwej cenie. Ceny na giełdach światowych na cukier oscylują wokół 450 euro za tonę. To pokazuje, jaki poziom cen możemy się spodziewać po uwolnienie rynku cukru w Unii. Jeśli popatrzymy na rynek cukru z punktu widzenia konsumenta to jak wyjaśnić polskim konsumentom fakt, że co roku przepłacają za cukier ok. 2 mld złotych - wyjaśnia Marek Przeździak.

I dodaje: - Obecny system powoduje, że Polska jest skazana administracyjnie na deficyt cukru na poziomie 230 tys. ton rocznie. Jak w takiej sytuacji można mówić o bezpiecznym zaopatrzeniu rynku w ten surowiec?

- Traktujemy ostatnie wypowiedzi nie tylko Instytutu, ale też innych osób, jako tylko część kampanii PR przemysłu cukrowniczego a nie chęć rzetelnej dyskusji.
Może minister gospodarki weźmie na siebie ciężar zorganizowania poważnej debaty na temat przyszłości rynku cukru i jego skutków dla gospodarki, z uwzględnieniem interesu tak dla polskiego konsumenta jak i całego przemysłu przetwórczego?
My deklarujemy gotowość do udziału w takiej debacie! - podsumowuje Marek Przeździak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marek Przeździak RSS ALERT    /    Polbisco RSS ALERT    /    cukier RSS ALERT

KOMENTARZE (6)

  • Konsumentka słodyczy 2013-02-05 14:51:33
    Mnie nie razi wcale cena cukru, gdyż co tu mówić jest niska. Razi mnie natomiast bardzo wysoka cena słodyczy. Ciekawe ile to my przepłacamy za słodycze? Gdyby tak pan prezes to ocenił. 5 czy 10 mld zł?
  • januszsz 2013-02-05 15:41:43
    cóż skoro cukier drogi to jak słodycze mają być tanie?
  • Ciekawska 2013-02-05 17:13:59
    A ile to miliardów zł zarabiają dodatkowo na konsumentach producenci słodyczy w Polsce? 5 czy 10 mld zł?
  • konsument 2013-02-06 10:56:36
    Cukrownie najpierw wycięły konkurencje w Polsce, pozbawiły pracy wielu ludzi a teraz drenują nasze kieszenie. Teraz otumaniają ludzi podając fałszywe informacje a jak widać wiele osób daje się na to nabrać. Dla mnie żyjącego ze skromnej pensji cena cukru ma znaczenie i nie widzę powodu żeby napychać komuś kieszenie. Afery wokół Krajowej Spółki cukrowej pokazują, że biją się o dużą kasę naszym kosztem ale pewnie ciekawska i konsumentka słodyczy też na tym korzysta!
  • Znany wyjadacz parkietów 2013-02-06 16:32:25
    Konsument, jasne, najlepiej zamknijmy te straszne cukrownie z KSC na czele to wtedy będzie najlepiej, wtedy cukier będzie za darmo... Wielu ludzi mówisz pozbawiono pracy? Niech zrealizują się Twe wizje to pracę straci kilkadziesiąt tysięcy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.122.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.