Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci żywności i konsumenci wyznaczają trendy na rynku opakowań

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-08-2014, 10:10
Producenci żywności i konsumenci wyznaczają trendy na rynku opakowań
Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań

Na rynku opakowań dla żywności trendy wyznaczane są przez oczekiwania i wymagania producentów żywności oraz konsumentów. Dotyczą one takich funkcji opakowań jak: zapewnienie, że żywność dotrze do konsumenta w stanie, jak została zapakowana; że zachowa swoje własności spożywcze w możliwie długim okresie czasu przechowywania; że opakowanie nie będzie destrukcyjnie oddziaływać na produkt, a także, że będzie odporne na oddziaływanie produktu na materiał opakowania - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań.

Zdaniem Wacława Wasiaka Opakowanie powinno także pozwalać na przygotowanie produktu do spożycia w opakowaniu (podgrzewanie). Nie powinno sprawiać trudności z pomieszczeniem w lodówce, z otwarciem, dozowaniem, zamykaniem i na końcu z zagospodarowaniem po wykorzystaniu. 
 
- Zatem projektanci i producenci opakowań, w ścisłym współdziałaniu z producentami żywności, reagując na potrzeby tych drugich oraz konsumentów, „wypuszczają" na rynek coraz to nowe, lub ulepszone opakowania. Producenci żywności preferują innowacyjne rozwiązania w zakresie opakowań. Każde opakowanie, które zapewnia dotarcie żywności do konsumenta w dobrym stanie i pozwala na dłuższe jej przechowanie oraz buduje markę produktu na rynku, przyciąga konsumenta do tego produktu, jest dla producenta żywności interesującym. Jest wszakże jeden czynnik - musi mieć „rozsądną" cenę. Opakowanie jest bowiem integralną częścią produktu. Konsument płaci za „zintegrowany" produkt. Jeśli kupuje szynkę w opakowaniu płacąc za 25 dkg paczkę 10 zł, to „mówi", że za 25 dkg szynki zapłacił 10 zł - mówi Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań. 
 
Jego zdaniem trzeba również pamiętać, że ci producenci żywności, którzy bezpośrednio pakują swój produkt do opakowania, preferują łatwość pakowania. Ponadto, w trakcie operacji pakowania mają miejsce procesy ulepszania, a ściślej utrwalania żywności, jej parametrów (własności). Pakowanie w próżni, w zmodyfikowanej atmosferze (MAP), w podwyższonej temperaturze, przy dużych ciśnieniach, wymaga opakowań o odpowiedniej wytrzymałości.
 
- Jeśli zatem producent żywności chce być rozpoznawanym na rynku z tej strony, że jego produkt w opakowaniu, którego „używa", jest wysokiej jakości i bezpieczny dla konsumenta, musi żądać od producenta opakowań odpowiedniego opakowania i być gotowym zapłacić za nie wyższą cenę, jeśli analiza popytu na rynku na jego produkt wykaże słuszność takiej strategii. Zaś co do kierunku rozwoju opakowań do żywności, to trzeba pamiętać, iż opakowanie pełni służebną funkcję (rolę) wobec produktu. Opakowanie ma spełniać życzenia jakie stawia produkt. Zatem odpowiadając na to pytanie, trzeba podkreślić, iż w znacznym stopniu, i chyba decydującym, kierunek rozwoju opakowań będzie wyznaczany przez kierunki rozwoju żywności. Produkty spożywcze ulegają również zmianom, ulepszeniom. Dodawane są często składniki zmieniające sposób reakcji tak ulepszonego produktu na opakowanie i odwrotnie.- dodaje ekspert.
 
Rynek żywności jest kształtowany przez popyt. To konsumenci decydują jakich produktów potrzebują i w jakich porcjach. Tutaj dużą rolę odgrywają takie czynniki jak zmiany demograficzne. - Zmienia się model konsumpcji, wynikający ze zmian w stylu życia. Coraz większą popularność uzyskuje tzw. wygodna żywność. Łatwa do skonsumowania, pakowana w małe opakowania. Choć dochodzą do nas sygnały, iż są duże zastrzeżenia konsumentów, co do jakości tzw. wygodnej żywności. To ważny sygnał dla producentów żywności - dodaje Wacław Wasiak.
 
Zdaniem eksperta są trzy najważniejsze czynniki wyznaczające trendy w tym zakresie: bezpieczeństwo produktu; gwarancja zachowania przez produkt charakterystyk sensorycznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych; zgodność produktu z informacjami (deklaracjami) podanymi na opakowaniu. - Mówiąc o rynku opakowań trzeba pamiętać, iż w ogólnej strukturze rynku opakowań ten segment rynku jest dominującym - ok. 65% rynku opakowań w Polsce stanowią opakowania żywności i napojów - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH