Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci żywności: Współpraca z rolnikami jest niezbędna

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 23-10-2014, 10:34
Producenci żywności: Współpraca z rolnikami jest niezbędna
Paneliści podczas VII FRSiH w czasie sesji "Firmy spożywcze pod presją cenowo-kosztową"

- Obecni na sesji pt. Firmy spożywcze pod presją cenowo-kosztową, eksperci, dyskutowali o sytuacji na rynku surowcowym i o konieczności współpracy na linii producent-rolnik. - Mamy wolny rynek, ceny ustala tenże a konsument ma prawo wyboru miejsca zakupu. My jako przetwórcy dostosowujemy się do tego. Patrząc z punktu widzenia przetwórcy życzymy sobie większej koncentracji po stornie producentów i plantatorów, bo rozdrobnienie powoduje, że zarabiają na tym pośrednicy - mówił Marek Sypek, prezes Agros Nova, podczas VII FRSiH.

Prezes Grupy Agros Nova przyznał również, że chciałby, by w Polsce wreszcie zaczęła występować większa lojalność zakupu.

Z kolei Olivier Touzalin przyznał, że McCormick jest w specyficznej sytuacji bo surowce, których używa do produkcji swoich produktów, są pozyskiwane w egzotycznych krajach. - Mamy bliską współpracę z rolnikami ale musimy się też dostosować do specyficznych warunków, które panują na tych rynkach, z których surowce są pozyskiwane. Istotne jest, by ta relacja z rolnikami była bliska, żeby zapewnić firmie odpowiednią jakość produktów - mówi prezes McCormick Polska.

Edward Bajko, prezes Spomleku, przyznał, że trudno wyobrazić większą integrację przetwórni z rolnikiem niż w spółdzielczości mleczarskiej, bo producenci mleka są właścicielami mleczarni. To powoduje jednak pewne problemy. - Chodzi o to, że rolnik, który jest właścicielem spółdzielni mleczarskiej występuje na raz w trzech różnych rolach. I jako producent mleka chciałby aby spółdzielnia płaciła mu jak najwięcej za to mleko, z kolei jako właściciel spółdzielni chciałby, żeby spółdzielnia miała jak najniższe koszty, z trzeciej strony jako konsument chciałby, żeby produkty mleczarskie były jak najtańsze. Żeby to wszystko pogodzić mleczarnia powinna bardzo drogo płacić za surowiec, tanio sprzedawać produkty i generować zyski. To ambiwalentne oczekiwanie jednego człowieka, który w tych trzech rolach występuje - mówi Edward Bajko.

Marek Moczulski, prezes zarządu, Bakalland SA, podkreślał, że kierowana przez niego firma dba o stabilność swoich surowców i ich jakość. - Selektywnie dobieramy dostawców. Ostatnio byłem na plantacjach żurawiny. Była to spółdzielnia, rzeczywista wspólnota tych którzy produkują i tych którzy przetwarzają. To powoduje, że członek spółdzielni ma pewność zbytu a firma która produkuje soki czy inne produkty ma pewność dostaw i gwarantowaną ceną w dłuższej perspektywie czasowej co jest niezwykle ważne. Z kolei morela w tym roku, z powodu mrozu, zdrożała tak bardzo, że stanie się produktem luksusowym, cena za kilogram dojdzie do 80-100 zł. Mając taką sytuację - byłoby idealnie, żeby nie musieć tej ceny przerzucać na konsumentów, jednak zapewne będziemy do tego zmuszeni - mówi Marek Moczulski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH