Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Produkty instant to wciąż bardzo atrakcyjna kategoria

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-09-2012, 12:01
Produkty instant to wciąż bardzo atrakcyjna kategoria
W latach poprzednich wzrosty na rynku dań instant były dwucyfrowe, jednak w 2011 r. widać było lekkie spowolnienie

Choć kategoria dań instant nie uzyskuje już spektakularnych wzrostów sprzedaży, jest to wciąż atrakcyjna dla wielu producentów. Firmy prześcigają się więc w jak najtrafniejszych odpowiedziach na trendy konsumenckie, a coraz większego znaczenia nabiera także private labels.

Marka Lubella, lider na rynku makaronów w Polsce oraz znany producent wyrobów zbożowych, ogłosiła wiosną br., że wchodzi w nową kategorię. Są to dania z pomysłem, czyli Fixy Lubella w ośmiu wersjach. - Fixy to produkty, które w naturalny sposób uzupełnią naszą ofertę makaronów - gdzie dajemy gotową propozycję kulinarną. To kategoria, która w Polsce się rozwija i jest perspektywiczna. Uważamy, że konsumenci coraz częściej będą poszukiwali gotowych inspiracji na danie, dlatego producenci będą musieli oferować coraz więcej gotowych rozwiązań, które zainspirują, a jednocześnie zapewnią przygotowanie smacznego dania - komentuje Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej firmy Maspex, właściciela marki.

Jest o co się bić

W 2010 roku i latach poprzednich wzrosty na rynku dań instant były dwucyfrowe, jednak w ubiegłym roku widać było lekkie spowolnienie. W 2011 r., w porównaniu z latami poprzednimi, dynamika tych rynków spadła. Spowolnienie utrzymuje się także w 2012 roku, co potwierdzają dane Nielsena. - Wartość kategorii dań instant rozumianych jako zupy "chińskie" (nudle), zupy błyskawiczne, fixy oraz dania gotowe instant w okresie czerwiec'11 - maj'12 w Polsce wyniosła 924,5 mln zł. W porównaniu do poprzedniego okresu rynek ten pozostaje stabilny. Największą sprzedaż wartościową generują zupy "chińskie", które odpowiadają za 41 proc. kategorii. Drugim w kolejności segmentem są fixy, generujące 30 proc. wartości kategorii, a dalej zupy błyskawiczne (22 proc.) oraz dania gotowe instant (7 proc.) - tłumaczy Justyna Duda, client executive w Nielsen.
Na rynku dań instant przewodzą dwaj mocni gracze: Unilever z markami Knorr i Amino oraz Nestle (Winiary), do których należy około 98 proc. sprzedaży segmentu.

Unilever szacuje swoje udziały w rynku fiksów na poziomie 50 proc., a w rynku bulionów - na blisko 44 proc.

- Osiągnęliśmy dość wysoki poziom penetracji i droga wzrostu zaczyna być już ograniczona. Teraz musimy wchodzić w innowacje, bądź dążyć do tego, by te produkty były częściej wykorzystywane w gospodarstwach domowych. To też robimy, jednak nie spodziewamy się już takiej dynamiki, jak w ubiegłych latach, po 20-25 proc. - komentuje Michał Mrowiec, dyrektor sprzedaży i członek zarządu Unilever Polska.

Nie dla małych

Jak przyznaje Michał Mrowiec, produkty instant to jednak ciągle bardzo atrakcyjna kategoria, a w związku z tym inni producenci także chcą tutaj zaistnieć. - Wielu producentów próbowało, ale potrzebna jest wiedza i doświadczenie, aby poruszać się umiejętnie w tej kategorii i budować ją długoterminowo. W tym roku mieliśmy wiele ciekawych innowacji, które doskonale zostały przyjęte przez konsumentów. To pozwala nam utrzymać niekwestionowaną pozycję lidera w tej kategorii - mówi dyrektor Unilevera.

W kategorii dań instant obecne są też marki własne sieci handlowych, a ich udział w rynku jest porównywalny z innymi kategoriami kulinarnymi. - Private labels mają perspektywy rozwoju, ale nie stanowią obecnie dużego zagrożenia dla pozostałych graczy - komentuje Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary.

Jednak - jak podkreśla dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Cykoria SA, Jerzy Kurowski, rynek ma duże zapotrzebowanie na marki własne. - Coraz więcej sieci chce mieć w swoim portfolio produkty oznaczone swoim brandem. Produkty, nie tylko atrakcyjne cenowo, ale i jakościowo. Bo w chwili obecnej liczy się oba te czynniki i na ten aspekt kładzie się największy nacisk - dodaje.

Cena i jakość

Co decyduje o popularności produktów instant? - Z pewnością cena i jakość produktów. Przy minimalnym wkładzie czasowym i finansowym konsumenci otrzymują bowiem dodatek lub bazę do potraw - tłumaczy Jerzy Kurowski.

- Cykoria posiada w swojej ofercie buliony, zupy w proszku oraz sosy, które są elementem najbardziej rozwojowym w naszej firmie i sprzedają się doskonale we wszystkich sieciach handlowych, zajmując znaczny, bo aż 15 proc. udział w sprzedaży wszystkich koncentratów obiadowych naszej marki. Ta kategoria produktów cieszy się dużą popularnością - dodaje.

Duży potencjał rynku widać szczególnie przy porównaniu Polski do zachodnich, bardziej rozwiniętych krajów. - Perspektywa rozwoju tego rynku wynika również ze zmian w rozkładzie dnia Polaków. Czas pracy konsumenta wydłużył się do godziny 17- 18. Ze względu na fakt, iż konsumenci wciąż rzadko wychodzą w czasie pracy na posiłek na zewnątrz, poza biuro, poszukują gorących posiłków lub przekąsek, które można spożyć w biurze, często nawet nie odchodząc od biurka. Konsumenci szukają urozmaicenia w produktach instant, nowych nieznanych dotąd smaków i formatów dań - tłumaczy Wojciech Osiński.

Tradycja kontra innowacje

W kategorii dań instant dominują zupy w proszku i właśnie one najtrafniej przedstawiają charakterystykę tego segmentu, ponieważ odznaczają się sporą różnorodnością.

- Mówiąc o kategorii Gorących Kubków, da się zauważyć, że konsumenci lubią wypróbowane smaki, znane z kuchni polskiej. Aż 30 proc. sprzedaży na całym rynku jest generowana przez trzy produkty Knorr: Barszcz czerwony, Pomidorową z makaronem i Rosół z makaronem. Jednocześnie wielu konsumentów sięga po nowości, czego dowodem jest wysoka sprzedaż wśród Gorących Kubków Knorr np. wariantu Serowa - komentuje Elżbieta Żeszczyńska, brand manager Knorr Gorący Kubek. Jej zdaniem bardzo ważne pozostają więc podstawowe warianty, ale pojawiają się także nowości, które wnoszą do tej kategorii powiew świeżości.

Nie tylko innowacje smakowe nakręcają rynek. Liczą się także nowe możliwości technologiczne, które pozwalają ograniczać lub eliminować zawartość dodatków - konserwantów i glutaminianu sodu. - Zabiegany konsument oczekuje nie tylko prostego w przygotowaniu produktu, ale także zdrowego, wykonanego z najlepszych jakościowo surowców z jak najmniejszą zawartością sztucznych substancji konserwujących. Istotne jest także samo opakowanie. Ważne jest, aby odzwierciedlało ono to, co znajduje się w jego środku i odwrotnie, aby kolorowe, przykuwające i rzucające się w oczy torebki nie skłoniły klienta jedynie do jednorazowego zakupu - komentuje dyrektor Cykorii.

Producenci są spokojni o reputację dań instant, jeśli chodzi o niedawne "afery" spożywcze, czyli te związane z zafałszowaną solą i suszem jajecznym.

- Zaufanie do marki przewyższa obawy. Jeżeli ktoś lubi smak danego sosu czy zupy i ufa sprawdzonemu producentowi to nie zrezygnuje z zakupu ulubionego produktu. Bo ma świadomość, że gdyby było z nim coś nie tak, to producent wycofałby go z rynku. To zaufanie do marki jest w tym temacie najważniejsze - komentuje Jerzy Kurowski.

Czytaj także: Nielsen: Wartość kategorii dań instant przekroczyła 924 mln zł

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 959) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH