Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Przekąski: Siedem faktów i mitów

Wokół przekąsek narosło wiele mitów – kojarzone są ze złymi nawykami żywieniowymi, szkodliwym tłuszczem i spontanicznym, niekoniecznie zdrowym, podjadaniem. Dla innych to idealny sposób na uzupełnienie energii pomiędzy posiłkami. Eksperci firmy Bakalland podpowiadają,  jak nie pogubić się w labiryncie dietetycznych porad.

Przekąski: Siedem faktów i mitów
fot. shutterstock

Mit 1 – Jedzenie przekąsek jest niezdrowe

To jeden z najpopularniejszych przekąskowych mitów. Po pierwsze – musimy rozgraniczyć i przedstawić podstawowe różnice między „jedzeniem przekąsek” a „podjadaniem”, rozumianym jako niekontrolowane, spontaniczne i nierzadko irracjonalne jedzenie, będące reakcją nie na głód, a na apetyt, stres, napięcie czy negatywne emocje. Warto pamiętać, że apetyt to psychologiczna potrzeba spożycia danego pokarmu, zaś głód – fizjologiczna. Nie ma więc nic złego w spożyciu niewielkiego, zdrowego posiłku, który uzupełni energię, gdy organizm daje sygnał o jej deficycie właśnie poprzez głód. Sięganie po zdrowe przekąski to także sposób na uzupełnianie codziennej dawki witamin i minerałów, dlatego tak ważne jest, aby sięgać po odpowiednie produkty. W roli szybkiej, pożywnej przekąski idealnie sprawdzą się owoce i warzywa, a także garść bakalii, np. pakowane orzechy, pestki i suszone owoce.

Mit 2 – Nie powinieneś jeść przekąsek przed treningiem

Tu znów nasuwa się pytanie: jakich przekąsek i dlaczego nie powinieneś ich jeść? Dobrze wiesz, że skuteczny, regularny trening powinien iść w parze ze świadomym, zdrowym odżywianiem oraz że spalanie kalorii nie przychodzi samo z siebie, bo organizm potrzebuje konkretnego bodźca, który da mu „paliwo” niezbędne do funkcjonowania na prawidłowych obrotach. Dobrze skomponowany posiłek przedtreningowy powinien być lekki, niskokaloryczny i nie powodować wzdęć czy uczucia ciężkości. Niesamowicie istotny jest też niski indeks glikemiczny produktów (im niższy, tym mniej gwałtownie wzrasta poziom glukozy we krwi, a to sprzyja bardziej stabilnemu utrzymaniu energii i spalaniu większej ilości tłuszczu). W te wymagania doskonale wpisują się orzechy. W przypadku posiłku po treningu jest odwrotnie – posiłek o wysokim indeksie glikemicznym, np. banany oraz batony proteinowe błyskawicznie uzupełni deficyt glikogenu, odpowiedzialnego za zapas glukozy w mięśniach.

Mit 3 – Węglowodany tuczą

Zdecydowanie dementujemy ten mit. Węglowodany są zdrowe i niezbędne organizmowi – pod warunkiem, że częściej wybieramy węglowodany złożone, a nie proste. Podstawowa różnica polega na tym, że węglowodany złożone opierają się na składnikach niepozbawionych – w wyniku obróbki – składników odżywczych. Proste zaś, poprzez „oczyszczenie”, są w zasadzie tylko cukrami, które, spożyte w nadmiarze i podkręcone przez metabolizm, odkładają się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Fakt 1 – Zdrowe przekąski mogą wydłużać życie

więcej informacji:

przekąski RSS ALERT    /    orzechy RSS ALERT    /    owoce RSS ALERT    /    Bakalland RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.194.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.