Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przetwarzać czy od razu sprzedawać?

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 29-06-2015, 13:11
Przetwarzać czy od razu sprzedawać?
Decyzja odnośnie wejścia producentów w przetwórstwo to dopiero pierwszy krok w drodze do rozwoju działalności (fot. mat.pras.)

Niektórzy z producentów stają niekiedy przed dylematem, w jakim kierunku powinni rozwijać swoją działalność. Wśród osób związanych z branżą rolną nie brakuje głosów, że zamiast sprzedawać owoce czy mleko przetwórcom, dobrze jest samemu inwestować w małe przetwórnie. Niesie to za sobą zarówno korzyści, jak i wyzwania. Na co zwracać uwagę, by osiągnąć pozytywny rezultat?

Inwestycje w przetwórstwo mogą być szansą na dodatkowe dochody wynikające z „przejęcia” marży, na której zwykle zarabiają osoby zajmujące się dalszym przetwórstwem czy obrotem przetworzonych produktów. Możliwości finansowania jest wiele, m.in. w ramach nowego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. – Największą rolę odgrywa program Leader, dostępny za pośrednictwem tzw. Lokalnych Grup Działania. Inwestycje można sfinansować także w ramach działania „Przetwórstwo i marketing produktów rolnych” – mówi Mikołaj Baum, prezes Agraves, firmy zajmującej się doradztwem rolniczym.

Biznesplan na MOL-e to nie wszystko

Obszar, w którym inwestycje w przetwórnie mogą się opłacić, obejmuje m.in. działalność marginalną, ograniczoną i lokalną (tzw. MOL-e). Produkty regionalne mogą stanowić odpowiedź na aktualne preferencje konsumentów, jednak tylko wtedy, gdy zostaną odpowiednio przygotowane (jakość, tradycyjna, receptura etc.) i zareklamowane.

– Podstawą w osiągnięciu korzyści z małych inwestycji jest tak naprawdę dogłębne przemyślenie i napisanie biznesplanu. Szczególnie ważna jest część marketingowa, stanowiąca odpowiedź na pytanie, kto będzie klientem, ile wyniesie akceptowalna cena za dany produkt, jaki będzie realny do osiągnięcia poziom sprzedaży. Pozytywna ocena biznesplanu przez instytucję finansującą nie gwarantuje jeszcze dalszego sukcesu. Tak naprawdę to producent, który zna specyfikę branży i planuje pod jej kątem działania, ponosi konsekwencje ewentualnych niepowodzeń – zauważa Mikołaj Baum z Agraves.

Odpowiednia koordynacja działań

Finansowanie inwestycji w przetwórnie ze środków unijnych może być korzystne także dla producentów, którzy chcą współpracować na mniejszą skalę. Taka forma aktywności nie jest pozbawiona pewnych ograniczeń (w PROW 2014-2020 określono np. maksymalną wielkość pomocy dla związków grup producentów lub zrzeszeń organizacji producentów). Działając wspólnie, producenci mogą wspólnie planować działania, odpowiednio analizować je od strony finansowej, koordynować, a w efekcie budować konkurencyjność.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 969) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH