REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Przetwórstwo owocowo-warzywne: Trzeba zapomnieć o tym, że surowce będą tanie

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 04-10-2011, 19:46
Przetwórstwo owocowo-warzywne: Trzeba zapomnieć o tym, że surowce będą tanie

Wyzwania związane z wahaniami cen surowców, konsolidacja oraz perspektywy rynku produktów ekologicznych zdominowały debatę nt. innowacyjności i specjalizacji rynku przetwórstwa owocowo-warzywnego, która odbyła się w ramach IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011.

REKLAMA

Debatę ekspertów oraz prezesów i właścicieli firm przetwórczych poprowadził doradca i niezależny ekspert rynku spożywczego Marek Moczulski, który zauważył, że branża dobrze radzi sobie w kryzysie, a producenci mają pole do działania w kilku kategoriach, które nie notują spadków.

Są to m.in. dżemy. - Moja firma reprezentuje produkty dżemowe, a jest to dobra kategoria na ciężkie czasy, ponieważ jest stabilna. Nie odczuwamy spowolnienia sprzedaży i kryzysu - potwierdził Robert Kowalkowski, właściciel POW Lubawa.

Bożena Nosecka, ekspert z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, dodała, że jest jedna kategoria, która stale wzrasta - mrożonki warzywne. - Spożycie i zapotrzebowanie konsumentów, niezależnie od tego, jak kształtuje się sytuacja ekonomiczna rodzin, bardzo szybka rośnie - tłumaczyła ekspertka.

Przyznał to także Stanisław Sulima, prezes Eskimosa zaznaczając, że mimo kryzysu jego spółka notuje wzrost zamówień od odbiorców biznesowych (spółka działa w sektorze B2B). - Niezależnie od tego, czy firma działa w segmencie detalicznych, czy w tym co Eskimos, najważniejsza jest jakość. Myślę, że ta strategia jest właściwa i poprzez jej urzeczywistnianie można zdobywać kolejne rynku i kolejnych klientów - dodał.

Tu głos zabrał Wojciech Radomski, prezes zarządu Zakładu Produkcji Spożywczej w Krzętlach - firmy, która postawiła właśnie na jakość i produkty premium. - Można budować wartość firmy poprzez zwiększanie udziałów w rynku z punktu widzenia dystrybucyjnego i powiększania półki, ale można też budować wartość firmy poprzez jej faktyczna wartość księgową - czyli sprzedawanie określonych produktów po określonych cenach, jeżeli mamy pewność, że gdy klient spróbuje tych produktów, będzie do nas wracał. I to jest strategia, którą nasza firma przyjęła. Oczywiście będziemy starali się walczyć o udziały w rynku, ale na dzień dzisiejszy skupiamy się na jakości, a ona w dobie kryzysu kosztuje - zaznaczył.

- Udziały i kondycja naszych firm są wprost proporcjonalne do rozwoju dystrybucji. Mamy o tyle szczęśliwą sytuację, że rynek jest poukładany dosyć dobrze - mamy silne sieci dyskontowe, mocne supermarketowe i hipermarketowe, ale mamy też - co jest bardzo ważne w kontekście jakości - dobrze prosperujące sieci delikatesowe dedykowane produktom luksusowym. I te sieci odgrywają dużą rolę, ponieważ one ułatwiają nam prezentację innowacyjności i ułatwiają wprowadzenie na rynek produktów jakościowych - powiedział Józef Rolnik, prezes firmy Rolnik. Jednak jak zaznaczył, silna marka daje możliwość dwutorowego działania. Jego zdaniem, trzeba być także graczem w private labels, ponieważ to pozwala na sprzedaż dużej ilości produktów i zmniejszenie kosztów produktów - komentował.

Zaproszeni paneliści przyznali zgodnie: trzeba zapomnieć o tym, że surowce będą tanie. Jak zauważyła Bożena Nosecka z IERiGŻ, problemem najbliższych lat jest rosnący popyt na owoce konsumpcyjne. - Za kilka lat zakłady mogą mieć spore problemy z pozyskaniem surowca - przyznała. Jak dodała ekspertka, jeśli chodzi o warzywa, ten problem może wystąpić w późniejszym czasie.

Michał Górniak, właściciel POW Gomar z Pińczowa tłumaczył, że trudną sytuacją jest to, że niektóre owoce (maliny, truskawki) wciąż są zbierane ręcznie. - Wieś się starzeje, wiele małych plantacji, które były siłą naszego zakładu, nie ma następców i jest likwidowana. Taka sytuacja powoduje to, że cena np. truskawek może w najbliższych latach znacznie wzrosnąć - dodał.

Tu głos zabrał Stanisław Sulima, który podkreślił, że jedną z głównych przyczyn niestabilnej sytuacji cenowej surowców jest rozdrobienie w branży. - Musimy pogodzić się ze wzrostem cen surowców rolnych. Problemem jest jednak nie tyle tendencja wzrostowa, co drastyczne skoki cen. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że te wahania są często nieadekwatne do ilości plonów. Przyczyniają się do tego sami skupujący producenci i ich nieracjonalne zachowanie się na rynku - podkreślił prezes Eskimosa.

Jednak - jak zauważyli prelegenci - budowanie dużych firm nie zawsze jest opłacalne. Józef Rolnik podkreślił, że szczególnie widać to w przetargach niektórych podmiotów na dostawę produktów pod markami własnymi. Jak tłumaczył są to małe ilości, które taka firma jak Rolnik może wyprodukować w ciągu nawet jednej zmiany. 

Zdaniem zaproszonych gości, mniejsze firmy mogą skutecznie działać na rynkach lokalnych, ale też konkurować z innymi graczami na polu innowacyjności.

Robert Kowalkowski podkreślił, że małe firmy mają rację bytu i będą rozwijały się, mimo wysokich cen surowców. - Stosujemy sprawdzoną politykę - posiadamy dobrze prosperującą markę, produkujemy pod markami własnymi sieci, a także dla klientów branżowych. Jesteśmy firmą elastyczną i szybko reagujemy na potrzeby rynkowe - tłumaczył właściciel POW Lubawa. Dodał, że takie właśnie firmy wyjdą obronną ręką z kryzysu i unikną przymusu konsolidacji. - Przejąć się nie damy, chyba że będziemy tego chcieli - podsumował.

Panel dotyczący rynku przetwórstwa owocowo-warzywnego zakończyła dyskusja z udziałem publiczności, która poświęcona była ekologicznym produktom. Józef Rolnik skomentował, że nie jest to dobry temat na kryzys, ponieważ kupców interesuje obecnie wyłącznie cena. Zdaniem Wojciecha Radomskiego z Zakładu Krzętle, dopóki nie będzie konkurencji na rynku to ceny tych produktów będą znacznie wyższe.

- Przetwarzamy ekologiczne produkty, ale jedynym naszym problemem jest brak surowców w ilościach przemysłowych. Popyt na ekologiczne produkty jest spory, szczególnie na rynkach zagranicznych - skwitował Stanisław Sulima, prezes Eskimosa.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH