Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Raport: Najczęściej kupowana żywność ekologiczna to: jajka, warzywa oraz owoce

Konsumenci wydają najczęściej 20-100 zł. na żywność ekologiczną podczas jednorazowych zakupów. Regularni konsumenci ekożywności wydają na nią większe kwoty niż okresowi. Marketing szeptany, internet i opinie właścicieli sklepów specjalistycznych to główne źródła informacji na temat żywności ekologicznej - wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

Raport: Najczęściej kupowana żywność ekologiczna to: jajka, warzywa oraz owoce
fot. shutterstock

Z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" wynika, że główne powody zakupu ekożywności to przede wszystkim to, że jest zdrowsza od konwencjonalnej oraz nie zawiera sztucznych dodatków. Dla ok. 1/3 badanych istotnymi powodami zakupu są również: brak GMO, zawartość składników odżywczych oraz dobry smak.

Regularni konsumenci ekożywności podkreślają więcej jej zalet niż ci, którzy kupują ją rzadko (przynajmniej raz w miesiącu lub raz na 3 miesiące). Im osoby starsze, tym więcej zalet ekożywności wskazują. Mężczyźni częściej niż kobiety podkreślają dobry smak żywności ekologicznej.

Główną deklarowaną barierą zakupu ekożywności jest wysoka cena, szczególnie wśród najmłodszych. Obiektywną przeszkodą jest także słaba dostępność.

Jak wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" niepokoi brak wiary w ekologiczność i związany z tym brak zaufania do certyfikatów. Wpływ na to mogą mieć publikowane przez Inspekcję Handlową niezgodności z wymogami prawa żywnościowego wykryte podczas kontroli żywności ekologicznej.  Niemal co czwarty pytany nie widzi potrzeby zakupu takiej żywności (mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety). 

Żywność ekologiczna jest najczęściej kupowana w sieciach super- i hipermarketów, ale zakupy w tych miejscach są częstsze wśród nabywców nieregularnych.  

Regularni konsumenci ekożywności (zakupy przynajmniej raz w tygodniu) kupują najczęściej na bazarach lub w stacjonarnych sklepach ze zdrową żywnością.  Im osoby młodsze, tym częściej kupują ekożywność w super- i hipermarketach oraz sklepach osiedlowych, a rzadziej w sklepach stacjonarnych ze zdrową żywnością.  W odpowiedziach innych pojawiły się zakupy od lokalnych rolników, producentów, ze wsi.

Znajomość certyfikatu ekologicznego – zielonego listka jest w Polsce nadal bardzo niska, nawet wśród regularnych konsumentów żywności ekologicznej. Kobiety lepiej od mężczyzn rozpoznają euro liść, a im osoby starsze tym gorzej rozpoznają zielony listek. Konsumenci przypisują błędnie certyfikat ekologiczny innym certyfikatom. Na uzyskany wynik ma na pewno wpływ duża ilość oznaczeń żywności ekologicznej obecnych na rynku, ale również oznaczeń zdrowej, lokalnej czy naturalnej żywności. Konsument wyraźnie gubi się w gąszczu różnych logotypów. W celu zwiększenia znajomości certyfikatu ekologicznego i wyróżnienia go na tle innych certyfikatów należałoby podjąć dużą, ogólnopolską akcję promocyjną - czytamy w raporcie IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.247.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.