Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

UOKiK: Spółka Doehler zobowiązała się do zmiany praktyk wobec dostawców owoców

Spółka Doehler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wskazał, że rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty.

UOKiK: Spółka Doehler zobowiązała się do zmiany praktyk wobec dostawców owoców
fot. shutterstock

Spółka Doehler to jeden z największych podmiotów skupujących owoce i producent koncentratu jabłkowego w Polsce. Postępowanie w sprawie wykorzystywania przez spółkę przewagi kontraktowej wobec dostawców UOKiK wszczął w sierpniu 2018 r. Urząd zakwestionował zbyt długie terminy płatności w umowach z producentami owoców.

"Przedsiębiorca przewidywał zapłatę w ciągu 90 dni, podczas gdy polskie przepisy dopuszczają płatności w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy. Co więcej, spółka nie realizowała nawet tak długich, wyznaczanych przez siebie terminów" - poinformował Urząd.

Zastrzeżenia urzędu wzbudziły też postanowienia, które dawały przetwórcy dowolność w kształtowaniu ceny. W efekcie rolnik nie wiedział, ile pieniędzy dostanie za owoce.

W trakcie postępowania spółka Doehler dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyk. Urząd uznał, że najlepsze dla interesów rolników będzie przyjęcie tego zobowiązania. Pozwoli to na szybkie - jak wskazano - wyeliminowanie praktyk niekorzystnych dla producentów owoców. "Co ważne, zobowiązanie dotyczy zarówno samego przedsiębiorcy, jak i jego podmiotów zależnych - Zakładu Przetwórstwa Owoców i Warzyw Polkon oraz spółki Alpex" - dodał UOKiK.

Cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał uważa, że dzięki decyzji Urzędu znacznie poprawi się sytuacja rolników, którzy są kontrahentami Doehlera. "Przede wszystkim szybciej otrzymają pieniądze za dostarczane produkty, ustalona zostanie również cena minimalna za owoce. Zmiany zostaną wprowadzone już podczas tegorocznych zbiorów" - powiedział.

Zgodnie z zobowiązaniem spółki, skróceniu ulegną terminy płatności. Rolnicy ryczałtowi dostaną swoją należność w ciągu 30 dni od dostarczenia owoców, a dostawcy prowadzący działalność gospodarczą - 60 dni od dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury. Spółka zobowiązała się też, że niezależna firma dokonana audytu wszystkich płatności wykonywanych od lipca 2017 r. do maja 2019 r. Jeśli sprawdzenie wykaże opóźnienia, Doehler zapłaci dostawcom odsetki - wskazał Urząd.

Przetwórca zmieni również zasady ustalania ceny. "Przede wszystkim zostanie wprowadzona minimalna stawka za dostarczone produkty. Zostanie ona określona przed zbiorami - w przypadku owoców miękkich do końca maja, a jabłek - do końca lipca. Jeżeli rolnik nie zaakceptuje tej ceny, będzie mógł bez żadnych konsekwencji wypowiedzieć wcześniej zawartą umowę" - wyjaśniono w komunikacie.

więcej informacji:

Doehler RSS ALERT    /    UOKiK RSS ALERT    /    jabłka RSS ALERT    /    Marek Niechciał RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.225.194.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.