Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W tym roku producenci skrobi powinni zarobić

  • Autor: PAP
  • Data: 03-11-2010, 15:07
W tym roku producenci skrobi powinni zarobić

W tym roku producenci skrobi ziemniaczanej powinni ponownie osiągnąć zyski. Rok 2009 był dla przedsiębiorstw wytwarzających ten produkt wyjątkowo zły, poniosły stratę w wysokości 28,5 mln zł , głównie z powodu niskich cen zbytu skrobi.

W tym roku producenci skrobi powinni osiągnąć zyski, gdyż wzrosły ceny zbytu skrobi. W ubiegłym roku, we wrześniu, skrobię sprzedawano po 1,56 zł/kg, w tym roku we wrześniu, skrobia kosztowała 2,06 zł/kg i jej cena będzie rosła - powiedział PAP w środę Wiesław Dzwonkowski z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Rekordowe zyski osiągnął przemysł skrobiowy w 2007 r. uzyskując prawie 117 mln zł zysku, a rentowność (netto) wyniosła prawie 22 proc. W 2009 roku przychody tych firm spadły o 1/3, a rentowność zaś była na poziomie minus 12,7 proc.

Rynek skrobi ziemniaczanej jest w UE regulowany. Każdy z krajów ma limit produkcji. Polska może rocznie produkować 145 tys. ton skrobi. Unia dopłaca do jej produkcji, a także do uprawy ziemniaków skrobiowych.

Polska jest drugim po Niemczech producentem ziemniaków w UE, choć z roku na rok uprawa ta ma mniejsze znaczenie. W 2009 r. zbiory - według GUS - wyniosły 9,2 mln ton. W 2008 r. - 10,4 mln ton, a w 2007 - 11,8 mln ton. W tym roku Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarski Żywnościowej szacuje, że będzie to ok. 9,8 mln ton.

Z tego tylko ok. 18 proc. przerabiana jest na cele przemysłowe, głównie na skrobię (50 proc.), która jest wykorzystywana m.in. w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i do produkcji klejów. Skrobię produkuje się ze specjalnej odmiany ziemniaków, które są uprawiane na zamówienie przemysłu.

Przed wejściem do Unii Polska była liczącym się producentem skrobi ziemniaczanej. Wtedy wytwarzaliśmy 150-180 tys. ton, a udział w europejskim rynku przekraczał 10 proc. Od tego czasu produkcja skrobi spada i w ostatnich trzech latach jest na poziomie 115-120 tys. ton.

Konkurencją dla skrobi ziemniaczanej jest skrobia ze zbóż. Jest ona tańsza niż z ziemniaków. Unia jednak dopłaca do produkcji skrobi ziemniaczanej, gdyż chce utrzymać uprawy ziemniaków - tłumaczył Dzwonkowski. Dodał, że w tym roku, gdy zboża znacznie podrożały, produkcja z ziemniaków jest bardziej korzystna.

Jednak od 2006 r. zakłady produkujące skrobię, mają trudności z pozyskaniem odpowiedniej ilości surowca. Część rolników woli uprawiać ziemniaki jadalne, za które można uzyskać wyższe ceny. Od 2005 r. liczba plantatorów spadła z 7,8 tys. do nieco ponad 5 tys. osób.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.