REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Warzywa i owoce uchronią nas przed chorobami

  • Autor: Polska
  • Data: 17-11-2008, 09:13

Pomidory zapobiegają rozwojowi raka, czosnek chroni przed AIDS, a soki owocowe skutecznie powstrzymują chorobę Alzheimera. Do tej pory to niestety tylko przypuszczenia. Pomimo tysięcy badań rola produktów pochodzenia roślinnego w zapobieganiu najcięższym chorobom pozostaje niepewna. Bogate kraje nie szczędzą jednak środków na kolejne próby znalezienia zdrowotnych substancji zawartych w roślinach - czytamy w dzienniku Polska.

REKLAMA

Wczoraj parlament Szkocji ujawnił, że sponsoruje badania nad tanim pozyskiwaniem substancji chemicznych pochodzenia roślinnego, które zapobiegają różnym chorobom.

- Zaawansowane badania pomogą producentom żywności i napojów podnieść jakość wytwarzanych pokarmów i umocnią ich konkurencyjność na światowym rynku w czasach kryzysu - powiedział sekretarz ds. wsi Richard Lochhead.

Naukowcy ze Szkockiego Instytutu Upraw wkrótce opatentują tabletki zawierające wyciąg z czarnej porzeczki, które opóźnią rozwój alzheimera i demencji, oraz pigułki z ekstraktem z pomidora, które korzystnie wpłyną na serce. Niedługo w każdej szkockiej piekarni będzie dostępny chleb wzbogacony w owies, który obniża poziom glukozy we krwi i przeciwdziała cukrzycy.

Eksperci od zdrowego żywienia zgadzają się, że zbalansowana dieta jest kluczem w profilaktyce podwyższonego cholesterolu, cukrzycy i chorób serca. Nie wiadomo jednak, czy choroby układu nerwowego, jak alzheimer i parkinson, a także nowotwory i AIDS można pokonać zieleniną. Nikt nie wierzy w receptę na HIV propagowaną przez ministra zdrowia RPA, który uważa, że przed śmiertelnym wirusem chronią czosnek, cytryna i warzywa.

Na pewno wiadomo za to, że błonnik roślinny obniża zachorowalność na raka odbytu. Udowodniono także, że granaty i czerwone wino chronią przed chorobą Alzheimera. Nowotwór prostaty można poskromić dzięki piciu codziennie pięciu filiżanek bogatej w antyutleniacze zielonej herbaty.

Ale już powszechnie uznawanego za pewnik antynowotworowego działania likopenu (antyoksydantu znajdującego się w pomidorach i innych czerwonych warzywach) nie potwierdza Amerykańska Agencja Żywienia i Leków.

Dietetycy zwracają też uwagę na to, że niektóre rośliny mają swoją czarną stronę. Soja trzykrotnie obniża ryzyko raka piersi, ale także powoduje bezpłodność. Ryby są wprawdzie ważnym źródłem tłuszczy omega-3, ale mogą też zawierać trującą rtęć i rakotwórcze bifenyle.

W wielu państwach rządy prowadziły kampanie społeczne zachęcające obywateli do spożywania pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, w tym potraw bogatych w skrobię, a ubogich w cukier i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Niestety teoria rzadko przekłada się na praktykę.

- Dieta idealna, zawierająca jedynie czynniki prozdrowotne, jest możliwa do skonstruowania, ale nikt nie chciałby jej stosować. Dlatego optymalna dla zdrowia jest dieta śródziemnomorska, w której spożywamy 600-700 gramów owoców i warzyw dziennie. Badania przeprowadzone w wielu krajach potwierdzają niezbicie, że taka dawka pomaga zapobiegać miażdżycy, nowotworom, cukrzycy i otyłości - mówi doc. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, specjalista ds. żywienia z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie i szefowa Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka.

Dodaje, że nie wolno nadmiernie solić warzyw, gdyż biała przyprawa podwyższa ryzyko zachorowania na choroby serca i nerek. Warto natomiast jeść pomidora z pieprzem, ponieważ zawiera antyrakową piperynę.

Dietetycy zwracają też uwagę na to, że niektóre rośliny mają swoją czarną stronę. Soja trzykrotnie obniża ryzyko raka piersi, ale także powoduje bezpłodność. Ryby są wprawdzie ważnym źródłem tłuszczy omega-3, ale mogą też zawierać trującą rtęć i rakotwórcze bifenyle.

W wielu państwach rządy prowadziły kampanie społeczne zachęcające obywateli do spożywania pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, w tym potraw bogatych w skrobię, a ubogich w cukier i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Niestety teoria rzadko przekłada się na praktykę.

- Dieta idealna, zawierająca jedynie czynniki prozdrowotne, jest możliwa do skonstruowania, ale nikt nie chciałby jej stosować. Dlatego optymalna dla zdrowia jest dieta śródziemnomorska, w której spożywamy 600-700 gramów owoców i warzyw dziennie. Badania przeprowadzone w wielu krajach potwierdzają niezbicie, że taka dawka pomaga zapobiegać miażdżycy, nowotworom, cukrzycy i otyłości - mówi doc. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, specjalista ds. żywienia z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie i szefowa Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka.

Dodaje, że nie wolno nadmiernie solić warzyw, gdyż biała przyprawa podwyższa ryzyko zachorowania na choroby serca i nerek. Warto natomiast jeść pomidora z pieprzem, ponieważ zawiera antyrakową piperynę.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 409) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH