Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Widać efekty kampanii promującej polskie jabłka

  • Autor: PAP
  • Data: 24-07-2013, 10:50
Widać efekty kampanii promującej polskie jabłka
Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników

O 100 tys. ton wzrosły w 2012 r. dostawy polskich jabłek na rynki Rosji i Ukrainy, czyli osiągnięty został cel, który zakładała kampania promocyjna - poinformował prezes Związku Sadowników Mirosław Maliszewski.

Jak mówił szef Związku, to już drugi rok kampanii promującej jabłka. Wszystkie jej założenia są realizowane. Akcje w sklepach i marketach odbywają się w okresie jesienno-zimowym, natomiast przez cały rok prowadzona jest kampania w mediach.

Kampania ma trwać przez 3 lata i jest współfinansowana przez Komisję Europejską.

- Spodziewamy się, że ze zbiorów 2012 r. (jesień 2012 - wiosna 2013 r.) zostanie w sumie wyeksportowane ok. 1 mln ton tych owoców, z tego na rynki wschodnie - 70-80 proc., w tym głównie do Rosji - powiedział Maliszewski.

Według danych Fundacji Programów dla Rolnictwa (FAPA/FAMMU), ubiegłoroczny polski eksport jabłek wyniósł 951 tys. ton wobec 533,6 tys. ton w 2011. Jak co roku największy udział w polskim eksporcie na wschód miały jabłka, których dostarczyliśmy dokładnie ponad 812 tys. ton, czyli o 42 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2012 roku, podobnie jak w roku poprzednim i latach wcześniejszych, największą ilość polskich jabłek sprowadziła Rosja - ponad 562 tys. ton i jest to 100 proc. więcej niż w 2011 r.

Rosjanie chętnie jedzą polskie jabłka, są one już rozpoznawalne na rynku - zaznaczył prezes. Dodał, że zwłaszcza lubiana jest odmiana idared. Jabłka wysyłane są zgodnie z zamówieniem odbiorcy - w 15-kg kartonach lub też każdy owoc może być ofoliowany i zapakowany oddzielnie. Jednak niezależnie od formy opakowania, jabłka są takiej samej wielkości i są jednakowo wybarwione. Podkreślił, że Rosja ma bardzo duże wymagania jakościowe, zwłaszcza dotyczy to środków ochrony roślin, dlatego sadownicy wprowadzili specjalny program ochrony sadów, by sprostać tym wymaganiom.

Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, w najbliższych latach Rosja nadal będzie największym odbiorcą polskich jabłek, i w ciągu 5-6 lat będzie można jeszcze zwiększyć eksport.

Przyznał jednak, że Rosjanie chcą zwiększyć produkcję u siebie; mają temu służyć programy rządowe wspierające zakładania sadów. Ale - jego zdaniem - wzrost spożycia jabłek w Rosji jest na tyle duży, że własnych jabłek im nie wystarczy. Obecnie przeciętny mieszkaniec tego kraju zjada 10 kg jabłek rocznie, co nie jest dużo. W Polsce np. konsumpcja tych owoców wynosi ok. 15 kg na osobę i też uważana jest za zbyt niską.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH