Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Wraca moda na kiszonki

- Rośnie popularność produktów kiszonych i to bardzo dobrze, bo coraz więcej polskich konsumentów ma problemy z jelitami i zaburzenia trawienne. Zaleca się im stosowanie probiotyków, najlepiej naturalnych – które są zawarte właśnie w kiszonkach, kapuście kiszonej czy ogórkach kiszonych. Wspierają florę jelitową bardzo korzystnie, dodatkowo zawierają witaminy z grupy B, dużo witaminy C. Nie ma przeciwwskazań, żeby zdrowe osoby codziennie spożywały kiszonki – mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Hanna Stolińska – Fiedorowicz, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła.

Wraca moda na kiszonki
fot. shutterstock

Kisić można praktycznie wszystkie warzywa. Zdaniem ekspertów jest to naturalny proces, w którym dobre dla człowieka bakterie, które potem zasiedlają nasze jelita, zakwaszają produkt tak, by inne bakterie i grzyby nie mogły się do niego dobrać - informuje PAP.

Najczęściej raczymy się kiszonymi górkami, kapustą czy burakami, ale oczywiście możliwości są dużo większe.

Tadeusz Dylewski z firmy Żywe Kultury, która produkcją kiszonek zajmuje się od kilku lat, dodaje, że kiszenie w naszej kulturze funkcjonuje od dawna. Jest to jedna z najstarszych metod konserwacji żywności, trochę zapomniana.

- Kiszonki są obecne w każdej kulturze. W Afryce kisi się mleko, w Szwecji śledzie. Fermentacja wpisana jest najbardziej w kulturę Słowian i Rosjan jak i kulturę Dalekiego Wschodu, bo kimchi to też kiszonka, ostatnio bardziej modna niż nasze polskie ogórki. - Zajmuję się probiotykami, które opierają się na filozofii pożytecznych mikroorganizmów, bakterii probiotycznych, zacząłem trochę szukać i bawić się tym, ze względu na to, że bakterie kwasu mlekowego odpowiadają m.in. za odporność naszego organizmu, zwalczają wolne rodniki, przyspieszają trawienie. Dlatego firma Żywe Kultury kisi niemal wszystko: rzodkiewki, cukinię a nawet arbuza. Dzisiaj wszyscy spożywamy sporo żywności wysoko przetworzonej, która jest napakowana wolnymi rodnikami, bakterie kwasu mlekowego są w stosunku do nich w opozycji. A jeśli to kogoś nie przekonuje, to warto wiedzieć, że kiszonki są również bardzo dobre i skuteczne na kaca - dodaje pół żartem pół serio Tadeusz Dylewski. 

- Nasze hity produktowe to marchew z imbirem, wszystkie kiszonki z burakiem, rzodkiewki kiszone, pomidory kiszone. Prozdrowotne odżywianie jest na czasie i nasze kiszonki wpisują się w ten trend, widzimy rosnące zainteresowanie produktami kiszonymi - zapewnia Tadeusz Dylewski.

Magdalena Tomaszewska-Bolałek, autorka książek o trendach w kuchni azjatyckiej oraz "Polish Culinary Paths" i blogerka, podkreśla, że Polska powinna wykorzystać światową modę na kiszonki. - Od jakiegoś czasu na świecie można zaobserwować trend na kimchi, czyli kiszonkę koreańską. Szkoda, że jako Polacy nie potrafimy na szerszą skalę sprzedać kiszonej kapusty czy ogórka. To, że odeszliśmy od kiszonek miało wpływ na pogorszenie się naszego zdrowia jako społeczeństwa – dodaje.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

kiszonki RSS ALERT    /    IŻŻ RSS ALERT    /    Hanna Stolińska-Fiedorowicz RSS ALERT    /    Tadeusz Dylewski RSS ALERT    /    Żywe kultury RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.111.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.