Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Owoce i warzywa

Z jakimi wyzwaniami boryka się sektor bakalii?

Producenci bakalii uzależnieni są od importu surowców, stąd wahania kursów walutowych oraz cen owoców i nasion na rynku globalnym są dla nich głównymi czynnikami ryzyka. Do tego presja cenowa związana m.in. z koncentracją odbiorców takich jak sieci handlowe i dystrybutorzy hurtowi, wpływa negatywnie na marże dostawców bakalii. Cieszy ich jednak to, że polscy konsumenci są skłonni zapłacić więcej za wysokiej jakości produkty.

Z jakimi wyzwaniami boryka się sektor bakalii?
fot. shutterstock

- Ponadto, firmy z branży są narażone na znaczący wpływ sezonowości sprzedaży i zwiększenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy w okresach czwartego i pierwszego kwartału, co związane jest z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocnych. Z drugiej strony, dzięki wzrostowi spożycia bakalii przez konsumentów w trakcie całego roku, wpływ ten maleje. Do tego, silna presja cenowa związana m.in. z koncentracją odbiorców takich jak sieci handlowe i dystrybutorzy hurtowi, wpływa negatywnie na marże dostawców bakalii - wylicza Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures.

Prezes Bakallandu przyznaje, że choć dobiegła końca trwająca od kilku lat susza w Kalifornii, skąd firma pozyskuje istotne dla siebie surowce, to w tym roku pojawiły się inne czynniki wpływające na ceny, więc ich spodziewany spadek nie nastąpił. - Nie mamy złudzeń – ceny wielu surowców nie wrócą w przewidywalnej przyszłości do poziomu sprzed kilku lat, więc i ceny naszych produktów będą nieco wyższe w porównaniu z poprzednimi latami. Cieszy nas jednak fakt, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za wysokiej jakości produkty, które im oferujemy, chętnie sięgają po nowości oraz inspirują ich trendy prozdrowotne - zapewnia Marek Moczulski, prezes Grupy Bakalland.

Również Leszek Wąsowicz, prezes Grupy Helio przyznaje, że rynek surowca w branży charakteryzuje się dużą zmiennością. - Z tego względu mamy bardzo szerokie, zdywersyfikowane portfolio asortymentów. Póki co sytuacja wydaje się być stabilna, nie mniej warto uwzględnić także ryzyko walutowe. Praktycznie wszystkie bakalie importujemy bowiem bezpośrednio, a większość płatności odbywa się w dolarach amerykańskich. W naszej branży sytuacja w dziale zakupów jest zatem nad wyraz dynamiczna, zatem cały czas trzeba trzymać rękę na pulsie – dodaje szef Helio.

Piotr Bieliński, prezes zarządu Atlanty Poland również przyznaje, że ostatni czas jest dość trudny dla spółek bakaliowych. - Niestabilna sytuacja związana z wahaniami kursów walut oraz wahania cen surowców nie ułatwiają prowadzenia działalności. Dużym obciążeniem są również zmienne  warunki pogodowe, które dodatkowo wpływają na zmniejszoną podaż  surowców, a co za tym idzie  zwiększenie ceny. Jednakże cieszymy się z faktu, że mamy świadomego konsumenta, który dużą  uwagę zwraca na  jakość  surowców,  a nie tylko cenę - przyznaje szef Atlanty Poland.

Wartość rynku bakalii rośnie wraz z upowszechnianiem się trendów prozdrowotnych i zainteresowaniem konsumentów tego typu produktami w ich codziennej diecie. Aktualnie rynek bakalii paczkowanych, do których zaliczamy owoce suszone, ziarna, orzechy, mieszanki bakaliowe i owoce kandyzowane wart jest ponad 900 mln zł.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

rynek bakalii 2017 RSS ALERT    /    bakalie 2017 RSS ALERT    /    Bakalland RSS ALERT    /    Marek Moczulski RSS ALERT    /    Helio RSS ALERT    /    Grzegorz Sobociński RSS ALERT    /    Atlanta Poland RSS ALERT    /    Piotr Bieliński RSS ALERT    /    Monika Woźniak RSS ALERT    /    Augeo Ventures RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.