Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Ziemniaki bogate w kwas askorbionowy

Na zdrową sylwetkę trzeba pracować cały rok, trenując regularnie. Łatwo jest o to w czasie wiosny czy lata, kiedy pogoda zachęca do biegania bądź spacerów. Trudniej jednak zmobilizować się, gdy na zewnątrz ciemno, zimno, pada deszcz lub śnieg. W okresie jesienno zimowym bardziej też jesteśmy narażeni na infekcję. Dietetyk Urszula Somow, ekspert kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, przekonuje, że zima to nie powód do rezygnacji z treningu, a w zachowaniu odporności i utrzymaniu sportowej formy pomóc może prawidłowa dieta oraz… ziemniaki.

Ziemniaki bogate w kwas askorbionowy
fot. shutterstock

- Wszyscy wiedzą, że sport to zdrowie. Jednak o ile umiarkowana aktywność fizyczna wzmacnia naszą odporność, to przy intensywnym wysiłku możemy okresowo obserwować załamanie funkcji immunologicznych. Stąd bezpośrednio po mocnym treningu jesteśmy szczególnie narażeni na atak wirusów i bakterii krążących w powietrzu – mówi dietetyk Urszula Somow, ekspert kampanii „Ziemniaki czy kartofle?”.

„Okno immunosupresyjne“ może trwać nawet do kilku godzin po zakończonym wysiłku. Aby zapobiec osłabieniu odporności, należy spożyć bogaty w węglowodany posiłek w ciągu ok. 30 – maksymalnie 90 minut po treningu.

W roli zbilansowanego dania po wysiłku świetnie sprawdzi się połączenie ziemniaka z jogurtem, kefirem, maślanką czy twarogiem. Kartofle polubią również ci, którzy chcą przygotować jedzenie z wyprzedzeniem. Prostą sałatkę z gotowanych ziemniaków i ryby, bądź cieciorki, fasoli czy jajka można zabrać ze sobą na trening i zjeść tuż po jego zakończeniu.

- Tak skonstruowany posiłek dostarczy energii do pracy układu immunologicznego, odbuduje rezerwy glikogenu mięśniowego oraz pozwoli na regenerację mięśni. Nie należy też zapominać o warzywach, które są źródłem przeciwzapalnych, wspierających odporność, antyoksydantów. Urozmaiceniem diety mogą być trufelki-kartofelki, czyli ziemniaczane kulki mocy. Połączenie ziemniaka z daktylami i kakao przekona nawet najmłodszych sportowców – to pyszna i wygodna przekąska, którą można zabrać ze sobą na długi trening, wycieczkę rowerową czy wędrówkę górską – zapewnia Urszula Somow.

Potrawy zawierające zimne kartofle warto włączać do diety nie tylko po treningu.

- Powstająca po ugotowaniu i ostudzeniu ziemniaka skrobia staje się odporna na działanie enzymów trawiennych. W ten sposób przyswaja się z pożywienia mniejszą ilość kalorii, co z pewnością zainteresuje osoby starające się zredukować tkankę tłuszczową – mówi dietetyk.

Skrobia oporna, jako substancja prebiotyczna, odżywiająca korzystne szczepy bakterii jelitowych Bifidobacterium i Lactobacillus, wspiera także odporność. Dodatkowo jej obecność w posiłku może pomagać we wchłanianiu magnezu i wapnia, czyli składników mineralnych kluczowych dla prawidłowej pracy układu nerwowego i mięśniowego.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.186.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.