Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Owoce i warzywa

Związek Sadowników RP: Wielu sadowników widzi swoją przyszłość w uprawie owoców jagodowych

Polskie sadownictwo jest w fazie sporych przeobrażeń, co związane jest głównie ze zmianami w handlu, szczególnie z ciągle obowiązującym rosyjskim embargiem oraz widocznymi trendami na rynku konsumenta - mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

Związek Sadowników RP: Wielu sadowników widzi swoją przyszłość w uprawie owoców jagodowych
Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP/fot. PTWP

Wielu sadowników widzi swoją przyszłość w uprawie owoców jagodowych, w tym jagody kamczackiej, jako dodatkowym, a nieraz nawet głównym gatunku uprawianym, w gospodarstwie.

- Zakaz handlu z Rosją spowodował barierę w rozwoju uprawy tradycyjnych do tej pory odmian jabłek, choć także innych gatunków, w tym truskawek, czereśni czy borówki. Sadownicy zaczęli się interesować innymi gatunkami, które – ich zdaniem - mogą stanowić alternatywę dla jabłoni. Część z nich podejmuje ryzyko dywersyfikacji upraw i pójście w kierunku do tej pory mało znanych owoców. Robi to nawet niejako „w ciemno”, mając nadzieję na dobre dochody - przyznaje Maliszewski. 

- Ci bardziej świadomi podejmują podobne decyzje w oparciu o analizę trendów na rynku konsumenta, który często szuka na sklepowej półce nowości. Od kilku sezonów widzimy bowiem większe niż do tej pory zainteresowanie sklepów sieciowych m.in. deserowymi owocami jagodowymi. Bezsprzecznie wszędzie w Europie Zachodniej widzimy spadek spożycia jabłek, co ma miejsce także w naszym kraju i wzrost spożycia truskawek, malin, borówki amerykańskiej, czy jeżyn. Podobne zmiany zachodzą na bogatych rynkach Azji i Ameryki, w tym w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Widzą to nasi konkurenci, którzy sadzą sporo borówek, truskawek i malin. Robią to bardzo profesjonalnie, stosując choćby osłony - dodaje. 

Czy jagoda kamczacka ma szansę wpisać się w te trendy?

Jej przeznaczenie może być dwojakie- na sok i na „deser”. Zagospodarowanie przetwórcze jest możliwe, zwłaszcza z uwagi na możliwość zastosowania mechanicznego zbioru, obniżającego koszty. Obecne dość niskie zainteresowanie wynika głównie z braku szerszej znajomości tego gatunku, jak też relatywnie małych partii w obecnej ofercie. To chyba największe ograniczenia dla większego zainteresowania. Podaż w kolejnych latach z pewnością będzie wzrastała, ale bez wątpienia musi ona iść równolegle z działania popularyzacyjnymi wobec konsumentów. Konieczna jest więc promocja.

- Jeszcze większych aktywności będzie wymagało wykreowanie jagody kamczackiej jako owocu deserowego. Jest ona dziś bardzo znana wśród plantatorów, ale konsument wie o niej bardzo niewiele. Tak naprawdę możliwość handlu tymi owocami jest możliwa od nieco ponad roku, stąd małe zainteresowanie odbiorców. Warto dopilnować odpowiedniej jakości tych owoców na półce sklepowej, co jest zadaniem samych sklepów, ale także dostawców. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że kupujący z jakichś powodów (np. złej jakości) zrazi się do tego produktu i więcej po niego nie wróci - tłumaczy prezes Związku Sadowników RP. 

więcej informacji:

Związek Sadowników RP RSS ALERT    /    Mirosław Maliszewski RSS ALERT    /    jabłka RSS ALERT    /    sadownicy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.255.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.