REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Alma Market walczy o przetrwanie. Czy zmieni format swoich sklepów?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 19-09-2016, 12:28
Alma Market walczy o przetrwanie. Czy zmieni format swoich sklepów?
fot. Alma Market

Alma Market czeka na zgodę sądu na otwarcie postępowania sanacyjnego. Dzięki temu będzie miała zapewnioną ochronę przed wierzycielami i zyska czas, aby przeprowadzić działania restrukturyzacyjne. Format delikatesów, który posiada od lat, dziś się nie sprawdza. Według wielu ekspertów, aby przetrwać i dalej się rozwijać, spółka będzie musiała poszukać nowego pomysłu na swoje sklepy.

REKLAMA

– Postępowanie sanacyjne daje Almie Market bezpieczeństwo prawne, dzięki czemu zabezpiecza bieżącą działalność spółki. Jeśli sąd przyjmie wniosek o postępowanie sanacyjne, Alma Market zyska czas na negocjacje z bankami i wierzycielami. Sąd wyznaczy wtedy nadzorcę planu restrukturyzacji – tłumaczy Marcin Stebakow, Dyrektor Departamentu Analiz DM BPS.   

Dodaje, że zgodnie z tym, co Alma Market podała wcześniej, spółka przygląda się opcjom strategicznym, ponieważ nierentowne sklepy zbyt mocno obciążają jej bieżącą działalność.
 
Skąd się wzięły kłopoty spółki z rentownością? – Problemy Almy Market wynikają m.in. z tego, że format delikatesów nie jest obecnie chętnie odwiedzany przez konsumentów, ponieważ jest to koncept schyłkowy. Był on atrakcyjny jeszcze 5-10 lat temu, gdy Biedronka i Lidl funkcjonowały jako klasyczne dyskonty – z towarem wystawionym na paletach oraz mocno ograniczonym asortymentem – mówi Marcin Stebakow.
 
Tłumaczy, że po kilku latach przeobrażeń Biedronka i Lidl znacznie zwiększyły asortyment, zmieniły na korzyść sposób jego prezentacji oraz podwyższyły standardy.
 
Przypomnijmy, jak podawali pod koniec 2015 r. analitycy DM PKO BP, Biedronka zwiększyła liczbę SKU (asortyment FMCG i produkty świeże, bez uwzględnienia produktów wystawionych w koszach) z 999 w 2010 roku do 1700 w 2015 r. Lidl zwiększył liczbę SKU do 2200 w 2015 r. z około 1200 w 2010 roku.  
 
– Klienci przekonali się, że nie muszą kupować w drogich delikatesach, skoro mają taniej w Lidlu i Biedronce. I chociaż liczbą asortymentu nie dorównują do tego, który był w Almie Market, to wystarczy im – przykładowo – 10 rodzajów sera. Nie muszą mieć aż 40 – tłumaczy Stebakow i dodaje, że jeśli Alma Market dostanie zgodę od sądu na postępowanie sanacyjne i uzyska płynność finansową, to będzie musiała dobrze przemyśleć swój koncept sklepów. Jeśli chce przetrwać, gdyż do starego nie ma już bowiem powrotu w takiej formule, jak była dotychczas.
 
Podobną opinię o przyczynach kłopotów Almy ma Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot, który podkreślał, że już wiele lat temu Biedronka i Lidl przestały kojarzyć się ze słabym jakościowo wyborem. Konsument, który niegdyś traktował Almę jako swój sklep, przestał widzieć w nim wartość dodaną. Tłumaczył, że podobne produkty mógł otrzymać u konkurencji, w lepszych cenach oraz dostępne prawie że za rogiem. Alma nie zrobiła nic z wizerunkiem sieci drogiej i ekskluzywnej, dla wybranych, których na nią stać, i która poza delikatesami nie ma nic więcej do zaoferowania. Podkreślił, że koncept Almy jako sklepu wcale się nie wypalił. On nie ewoluował zgodnie ze zmianami społecznymi i gospodarczymi.  
 
Jak teraz wygląda sytuacja finansowa Almy Market? Przypomnijmy, jak podaje DM BPS w związku z wynikami za 1H’16 oraz ze zrealizowaną sprzedażą w okresie 3Q’16 spółka podjęła decyzję o zmianie prognoz finansowych na 2016 w zakresie przychodów ze sprzedaży i zysku netto pierwotnie opublikowanych 21 marca 2016, gdzie planowane było powyżej 900 mln PLN  przychodów ze sprzedaży i powyżej 7 mln PLN zysku netto. Obecnie skorygowane prognozy mówią jedynie o wypracowaniu powyżej 660 mln PLN  przychodów ze sprzedaży, a ostateczny wynik netto uzależniony będzie od przebiegu procesu sanacji.

– Po ogłoszeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego i założenia zawartego w nim wstępnego planu restrukturyzacyjnego zmierzających do poprawy sytuacji finansowej spółki i uniknięcia ogłoszenia upadłości można było oczekiwać, że prognozy zostaną odwołane. Co prawda wyniki za 1H na poziomie jednostkowym nie były aż takie złe, jednakże sytuacja spółki i problemy z  płynnością i dostawami, które przyspieszyły proces zamknięcia nierentownych placówek istotnie wpłyną na sytuację spółki – komentuje sytuację Almy Market Marcin Stebakow z DM BPS.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • baraja 20-09-2016, 11:09:
Nie do końca zgodzę się z przedmówcą. Dostawcy zawsze będą zainteresowani kolejnym rynkiem zbytu. Niektórzy od Almy się wręcz uzależnili. Postępowanie sanacyjne, to efekt spóźnionych przekształceń na które nigdy nie jest za późno. Pracownicy pracują "za grosze" bo ich kwalifikacje są takie a nie inne. Przepraszam, że piszę w tym tonie, ale i oni dołożyli swoje 3 grosze do obecnej sytuacji sieci. Nigdy nic nie wiedzieli, unikali klientów, byli opryskliwi i zasadniczo niezaangażowani. Podobnie jest i w innych sklepach ale tu było to nadzwyczaj wyraziste. Za wszystko odpowiada bezsprzecznie Pan Mazgaj i jego ego.
  • Gdańska Szafa 19-09-2016, 20:17:
Baju,baju... To już koniec. Jaki dostawca będzie chciał zatowarować sklep który innym nie płacił za towary a na koniec biegnie do Sądu !?
Prawdziwi Kupcy dogadują się pomiedzy sobą i nie potrzebują Sądu. I tak Alma ma szczęście że pierwsi nie poszli do Sądu dostawcy po swoje !!
Szkoda tylko pracowników (a moze to dla nich szczęście ) pracujacych za grosze - co z dumą podkreślał w wywiadach właściciel.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH