REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Duże sieci zdominowały handel spożywczy. Ich udziały będą rosły

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 31-08-2016, 09:08
Duże sieci zdominowały handel spożywczy. Ich udziały będą rosły
Pawel Pawlowski/ZelaznaStudio.pl

- Rynek handlu spożywczego w Polsce podlega stopniowej dominacji przez największe sieci
handlowe. W okresie ostatnich 6 lat udział największych 10 sieci handlowych w Polsce wzrósł z 64 proc. do 72 proc.rocznej wartości nowoczesnego handlu spożywczego oraz 43 proc. do 58 proc. rocznego całkowitego rynku handlu spożywczego. Tradycyjny handel będzie nadal wypierany przez handel nowoczesny - wynika z raportu Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020 przygotowanego przez firmę doradczą Roland Berger.

REKLAMA

W ubiegłym roku rynek handlu spożywczego wyniósł 210 mld zł. Niekwestionowanym liderem pozostaje Biedronka, której udział w rynku wyniósł w roku 2015 aż 18 proc.

W czołówce znalazły się również Tesco, Lidl oraz Kaufland, które objęły razem niecałe 17 proc. rynku handlu spożywczego.

- Wzrost rynku był głównie wynikiem wzrostu segmentu handlu nowoczesnego, często kosztem handlu tradycyjnego, który skurczył się z 60 mld PLN w 2010 roku do 40 mld PLN w 2015 roku - podają eksperci z Roland Berger.

 Jednocześnie obserwowany jest spadek znaczenia handlu tradycyjnego, którego udział zmniejszył się w latach 2010-2015 0 ponad 30 proc., z poziomu niemal 60 mld zł do nieco ponad 40 mld zł przed rokiem.

Jednocześnie największe sieci handlowe wraz z pozostałymi podmiotami reprezentującymi handel nowoczesny, zwiększyły swoje udziały o blisko 42 proc., obejmując w roku 2015 ponad 80 proc. rynku.

W ciągu najbliższych lat, tj. jest do roku 2020, prognozowana wartość rynku handlu spożywczego szacowana jest na ponad 230 mld zł przy średniorocznym wzroście wynoszącym 1,7 proc. 

- Spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu do ostatnich 5 lat wynika ze spowalniającego wzrostu
cen żywności oraz prognozowanego spadku spożycia indywidualnego w nadchodzących latach - wynika z raportu.

Eksperci przewidują, że powolny wzrost cen żywności będzie wynikał z prognozowanych niskich cen surowców rolnych na rynkach światowych oraz spadku dynamiki spożycia indywidualnego, związanego ze sprzedażą produktów spożywczych.

Handel nowoczesny w dalszym ciągu będzie umacniał swoją pozycję kosztem handlu tradycyjnego. Obserwowany trend wzrostowy przyczyni się do zwiększenia udziałów rynkowych handlu nowoczesne do 84 proc. z obecnych 80. Jednocześnie udział handlu tradycyjnego zmniejszy się z 20 do 16 proc. 

Autorzy raportu podają, że od roku 2010 najszybszy wzrost zanotowało dziesięć największych sieci handlowych, które zwiększyły sprzedaż o około 60 proc. 

- Wraz z przychodami największych dziesięciu sieci, które rosły średniorocznie o około 11 proc., równie
szybko zwiększała się liczba punktów sprzedaży (o 10,7 proc. średniorocznie) oraz liczba pracowników
(o 10,6 proc. średniorocznie). Relatywnie wolniej zwiększała się powierzchnia sprzedaży (o 8,5 proc. 
średniorocznie) - czytamy w raporcie. 

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Alicja Kubiak hurtum.pl 04-09-2016, 10:01:
Hurtum.pl tez jest przekonane że klient wróci do małych sklepów, które dadzą mu różnorodność produktów, elastyczność w zamawianiu produktów w tym nowości i lokalnych produktów, a czas zaoszczędzony na zamawianiu produktów będzie można poświęcić na klienta w sklepie. Zapraszam do rejestracji na hurtum.pl, a jeśli nie ma jeszcze Państwa dostawców na platformie o kontakt na alicja.kubiak@hurtum.pl
  • Krzysztof Ryszka 03-09-2016, 09:28:
A ja Wam mówię, że klient wróci do małych sklepików. Taki trend już jest widoczny na zachodzie - we Francji, w Niemczech. Pytanie tylko czy będzie mały niezależny sklep, czy kolejna twarda franczyza typu Delikatesy Centrum czy Żabka.
  • kękę 01-09-2016, 16:11:
ja osobiście mam cichą nadzieję, że za kilka lat Biedronka i Lidl dobiją do 60% i Zarządy wszystkich tych koncernów osobiście będą ssać im przyrodzenie, bo dzisiaj wysługują się swoimi pupilkami. Wtedy zobaczą, że wcale nie jest to przyjemne klęczeć i brać do gardła parówki z Biedy i Lidla.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH