Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

E-handel w Polsce. M-commerce stoi w miejscu

  • Autor: pr, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 18-04-2013, 11:18
E-handel w Polsce. M-commerce stoi w miejscu

Robienie zakupów przez telefon komórkowy i inne urządzenia mobilne to dla Polaków bułka z masłem. Mimo to m-commerce stoi w miejscu. Zdaniem ekspertów powodem jest brak odpowiedniej infrastruktury sklepów internetowych oraz obawy i przyzwyczajenia konsumentów.

Dane z raportu przygotowanego przez Gemius i e-Commerce Polska pokazują, że podobnie jak przed rokiem wykorzystywanie tabletów, smartfonów lub telefonów komórkowych do zakupów w sieci deklaruje co szósty ankietowany (16 proc.). Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta Gemiusa w obszarze e-handlu, m-commerce to naturalna droga rozwoju sprzedaży w sieci, ale potencjał tego kanału nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany. Problem polega na braku odpowiedniej infrastruktury po stronie handlowców. 

Według ekspertów większość sklepów online, na etapie tworzenia serwisu, nie przewidywała, że rewolucja mobilna będzie postępowała w tak szybkim tempie. Wiele z nich nie pomyślało o stworzeniu wersji dedykowanej urządzeniom przenośnym.

Analiza danych Gemiusa z ostatnich lat pokazuje, że w 2011 roku odsetek osób dokonujących zakupów przez urządzenia mobilne wzrósł o 6 punktów procentowych w porównaniu do 2010 roku. Tymczasem najnowsze wyniki z grudnia 2012 roku nie różnią się od tych sprzed roku. Co więcej, niemal 40 proc. badanych, pytanych o ocenę trudności dokonywania zakupów przez urządzenia mobilne, uznało ten proces za łatwy.

Dr Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego uważa, że dostęp do nowych technologii nie przesądza o tym, że posiadacz urządzeń mobilnych będzie je w pełni wykorzystywał. - Obserwując różne badania można zauważyć, iż wielu Polaków nie wie nawet, że ma smartfona. Dane Deloitte pokazują, że co trzeci Polak używa go tylko jako telefonu, a zgodnie z wynikami badań Ernst&Young, korzystanie z aplikacji nie znalazło się nawet w pierwszej piątce usług dodatkowych wykorzystywanych przez posiadaczy smartfonów - zwraca uwagę dr Tkaczyk.

Zdaniem dr Tkaczyk na ten stan rzeczy wpływają strach i lenistwo. Strach w kontekście obawy przed zapłaceniem wyższego rachunku, wynikający z braku zrozumienia taryf i płatności związanych z wykorzystaniem internetu mobilnego. Dodatkowo wiele osób nie odczuwa potrzeby wykorzystania telefonu komórkowego do robienia zakupów, bo z internetu korzysta za pomocą komputera. - Konsument jest leniwy z natury i zawsze wybierze rozwiązanie prostsze i bardziej dostępne dla niego - dodaje dr Jolanta Tkaczyk.

Z badania wynika także, że konsumenci decydujący się na zakupy przez urządzenia mobilne mają pewne cechy wspólne. Osoby korzystające z asortymentu e-sklepów za pośrednictwem urządzeń mobilnych charakteryzują się bowiem większą niż inni e-zakupowicze podatnością na rekomendacje zakupowe. To oni również częściej odwiedzają serwisy skupiające sklepy o podobnym asortymencie tzw. pasaże handlowe oraz strony www z recenzjami i opiniami o produktach czy usługach.

Jak pokazują wyniki, 72 proc. respondentów deklaruje, że kiedykolwiek zrobiło zakupy przez internet. W badaniu wzięło udział 1,5 tys. internautów. Zostało zrealizowane w grudniu 2012 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 860) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH