Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksperci: Do końca roku w Polsce zbankrutuje kolejne 4 tys. sklepów

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-11-2010, 12:33
Eksperci: Do końca roku w Polsce zbankrutuje kolejne 4 tys. sklepów
fot. skyscrapercity.com

W ciągu ostatnich 5 lat upadła ponad 1/3 małych, rodzinnych sklepów, z czego 64 proc. z nich znajdowała się w mniejszych lokalizacjach. Zdaniem ekspertów to wina braku elastyczności i wiedzy oraz konkurencji dużych sieci. Właściciele małych sklepów szukają sposobów na przetrwanie na rynku i zdobycie nowych klientów - wynika z raportu firmy Target BPO.

W całej UE upadło kilkadziesiąt tysięcy punktów sprzedaży. Według danych Komisji Europejskiej, najwięcej w Polsce.

Według danych opracowanych przez Target BPO „Zlikwidowane sklepy spożywcze" (2010) w ciągu ostatnich 3 lat wiele małych sklepów spożywczych, monopolowych oraz kiosków zostało zlikwidowanych w województwach mazowieckim, śląskim, małopolskim i wielkopolskim, w których występuje największe nasycenie w kategorii sklepów spożywczych.

Szczególnie ucierpiały niewielkie rodzinne sklepiki prowadzone w małych miastach. W 17 największych miastach w Polsce upadło 28% punktów spożywczych, w 22 miastach od 100 tys. do 200 tys. - 8%, a aż 64% w pozostałych małych miejscowościach.

Zdaniem Łukasza Gajewskiego, prezesa Target BPO, wielu detalistów z małych miejscowości zapomniało, że na dzisiejszym rynku, nastawionym na konsumenta, mamy do czynienia z ostra konkurencją, co sprawia, że dobry sprzedawca musi być elastyczny i oferować unikatową wartość. Niektórzy właściciele mogą utrzymać obroty, znajdując swoją niszę zamiast kopiować ofertę marketu. Nowych bywalców wsi przyciągają np. lokalne produkty wiejskie czy towary ekologiczne, z naturalnych składników.

Drugim rentownym obszarem jest asortyment szybko rotujący z naciskiem na szeroki wachlarz określonej kategorii produktów, np. piwa, kawy, herbaty. Właściciel nie ma problemu z produktami przeterminowanymi i jednocześnie wyróżnia się na tle np. ogólnospożywczych sklepów osiedlowych.

Zmieniający się styl życia polskich konsumentów może być szansą dla małych placówek handlowych. Żyjąc w coraz większym pośpiechu, czas nabiera dla nas nowej, większej wartości. Coraz częściej okazuje się, że ten sam produkt kupimy dużo szybciej w osiedlowym sklepiku niż w hipermarkecie, w którym nie tylko zakupy dłużej trwają, lecz przecież trzeba też do niego dojechać.

Pojawianie się na szeroką skalę dyskontów, hipermarketów i sklepów sieciowych, bardziej konkurencyjnych cenowo i z bogatszym asortymentem, jest jedną z ważniejszych przyczyn likwidacji małych sklepów. Szacuje się, że otwarcie marketu powoduje spadek obrotów w okolicznych sklepikach średnio o 20-30%. Dodatkowo, zaletą tego typu placówek jest możliwość transakcji bezgotówkowych, które znacznie ułatwiają i przyspieszają zakupy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • handlowiec 17-11-2010, 23:25:
średnia marza w osiedlowym sklepiku to 21-22% trzeba uwzglednić że 20% sprzedaży to papierosy które są na marży 6-7%, piwo na 22-23% uwzględniając ceny poniżej sugerowanej na etykiecie, wodka 15-20%. Nie wiem gdzie tu jest mowa o jakiś gigantycznych marżach, gdzie taka biedronka ma okolo 15% plus 20-30% w samym towarze extra. Problem lezy w cenach jakie otrzymuje maly sklep od dystrybutora, hurtownika, jesli taniej kupi moze konkurowac chocby z biedronka bo różinice sa wtedy znikome
  • Tomi 17-11-2010, 12:48:
Teoria ze mieszkaniec lubelskiej wsi potrzebuje ekologicznej żywności w swoim wiejskim sklepiku jest równie debilna co autor tej publikacji. Mieszkaniec wsi potrzebuje produktów w cenie, ilości i jakości takiej jak w Biedronce czy Lidlu. Ekologiczne to on ma jaja we własnym kurniku. Pozdrawiam pseudonaukowców z pseudo-tytułami ekonomi
  • MarcinPH 15-11-2010, 21:06:
ciekawe jaki obrót można zrobić na wiejskim sklepie? nie mówię tutaj o sklepikach przy głównych drogach które prosperują dużo lepiej aniżeli niejeden sklep w większym mieście. Sklep na wiosce, w której mieszka 200mieszkańców nie zrobi większego obrotu obniżając ceny poszczególnych produktów. sam jestem PH i widzę co się dzieje na wioskach a co się dzieje w mieście. Ludzie ze wsi coraz to częściej jeżdżą do marketów a w wiejskim sklepie kupują produkty, o których zapomnieli podczas wizyty w markecie. Właściciele wiejskich sklepów często mają dużo lepsze pomysły od tzw "przedsiębiorców" z miasta

Zobacz wszystkie komentarze (4)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH