Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport szansą rozwoju przemysłu cukierniczego

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 26-06-2014, 15:46
Eksport szansą rozwoju przemysłu cukierniczego
Fot. flickr.com

Kołem zamachowym polskiego przemysłu cukierniczego oraz jego największą szansą rozwoju jest eksport, który rośnie od kilku lat. W 2013 roku eksport tych produktów wyniósł 420 tys. ton i 6,32 mld zł, wobec 372 tys. ton i 5,46 mld zł rok wcześniej. Głównymi odbiorcami naszych słodyczy są kraje Unii Europejskiej, nasze wyroby trafiają także do Rosji, Ameryki Północnej, Turcji oraz na Bliski Wschód - informuje KPMG w raporcie za 2014 rok Rynek słodyczy w Polsce.

Jak wynika z raportu, eksport rośnie od 2009 roku średnio o 11,4 proc. rocznie (licząc wolumenowo). W 2009 roku wynosił on 273 tys. ton, w 2010 było to już 309 tys. ton, a w 2011 roku 344 tys. ton. Rośnie także import, jednak w znacznie wolniejszym tempie - średnio o 8,6 proc. rocznie. W 2009 roku wynosił on 122 tys. ton, a w 2013 roku 170 tys. ton.

Średni roczny wzrost eksportu licząc wartościowo jest jeszcze wyższy - od 2009 do 2013 roku wyniósł on 14,5 proc. W 2009 roku za granicę wysłaliśmy słodycze o wartości 3,67 mld zł, w 2010 roku wartość wysyłek wzrosła do 4,09 mld zł, a w 2011 roku do 4,66 mld zł. Z kolei import rósł średnio o 10,5 proc., osiągając w 2013 roku wysokość 2,27 mld zł (w 2009 roku było to 1,52 mld zł).

KPMG podaje, że w latach 2009-2013 wartość eksportu słodyczy zwiększyła się łącznie o prawie trzy czwarte (o 72,1 proc.), a jego wolumen wzrósł o ponad połowę (o 53,8 proc.). Tymczasem łączny wzrost importu w latach 2009-2013 wyniósł dla wartości i wolumenu odpowiednio 49,3 proc. i 39,3 proc.W efekcie, przez ostatnie lata utrzymywało się wysokie saldo w zagranicznym handlu słodyczami. W 2013 roku wyniosło ono 4 mld zł i 250 tys. ton.

W przypadku wyrobów czekoladowych, najważniejszym rynkiem zbytu dla polskich producentów jest Wielka Brytania, gdzie w 2012 roku ulokowaliśmy produkty za 987 mln zł. Kolejne ważne rynki to: Niemcy (486 mln zł), Rosja (313 mln zł), Czechy (139 mln zł).

Twórcy raportu KPMG szacują, iż na zwiększony popyt na polskie towary w Wielkiej Brytanii mogła mieć wpływ duża liczba emigrantów z Polski. Jednak wydaje się, że ważniejszy jest import polskiej żywności (w tym słodyczy) przez niektóre brytyjskie sieci dyskontów i supermarketów.

W przypadku wyrobów cukierniczych niezawierających kakao, jak gumy do żucia, żelki czy biała czekolada, najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy. W 2012 roku eksport wymienionych towarów na ten rynek wyniósł 161 mln zł. Znaczna część produkcji trafia poza Europę - drugie miejsce na liście zajmuje Arabia Saudyjska, gdzie wysłaliśmy w 2012 roku towary za 55 mln zł. W tym przypadku Wielka Brytania znalazła się na trzecim miejscu z wynikiem wartości eksportu na poziomie 52 mln zł. Wśród dziewięciu najważniejszych odbiorców wyrobów cukierniczych niezawierających kakao znajdują się także Stany Zjednoczone (21 mln zł).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH