Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Firmy spożywcze planują akwizycje za granicą w celu dalszej ekspansji eksportowej - raport

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 24-10-2017, 14:00
Firmy spożywcze planują akwizycje za granicą w celu dalszej ekspansji eksportowej - raport
fot. shutterstock.com

Aż 18% firm objętych badaniem KPMG planuje dokonać fuzji bądź przejęć w celu dalszej ekspansji eksportowej w ciągu najbliższych trzech lat. Dla co czwartego badanego przedsiębiorstwa fuzje i przejęcia stanowią ważny element budowania eksportu. Zdecydowana większość transakcji koncentruje się głównie w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej - wynika z raportu "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce".

W 2016 roku wpływy z polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosły rekordowe 24,1 mld euro. Udział eksportu rolno-spożywczego w polskim handlu zagranicznym ogółem wyniósł ponad 13%, a nadwyżka generowana przez ten sektor ma duży wpływ na wyniki całościowe handlu.

Od 2010 roku saldo handlu zagranicznego produktów rolno-spożywczych wzrosło niemal trzykrotnie, a wpływy z eksportu o prawie 80%. Największą oraz nominalnie najdynamiczniej rosnącą kategorią jest żywiec, mięso i przetwory – wartość eksportu produktów z tej kategorii przekroczyła 5 mld euro w 2016 roku i (wzrost o 4,2% r/r). Branża mięsna w znacznym stopniu przyczyniła się do całkowitego wzrostu eksportu polskiej żywności – zawdzięczamy jej jedną piątą przyrostu sprzedaży zagranicznej w latach 2010-2016. W kategorii mięs najszybciej rośnie eksport polskiego drobiu. Drugą największą wartościowo grupą produktów eksportowych z Polski są zboża i ich przetwory, których sprzedaż w 2016 roku była równa 3,3 mld euro (13,7 proc. polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2016 r.). Kolejne kategorie to: cukier i wyroby cukiernicze (8,3 proc. polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2016 r.), tytoń i wyroby tytoniowe (8,3 proc.), ryby (7,1 proc.), produkty mleczarskie (6,5 proc.), warzywa, w tym grzyby i przetwory (6 proc.), owoce, w tym orzechy i przetwory (5,2 proc.), kawa, herbata, kakao (3,2 proc.).

Najdynamiczniej rosnącymi kategoriami eksportowymi są ryby (12,8 proc. wzrostu) oraz soki owocowe i warzywne (13,4 proc. wzrostu).

- Na eksport kierowane jest już ponad 40% wytworzonych artykułów rolno-spożywczych. Zgodnie z prognozami w 2017 roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych może być większa niż w roku ubiegłym – od stycznia do lipca br. odnotowano wzrost o 9,4% w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku – mówi Piotr Grauer, dyrektor w grupie Deal Advisory w KPMG w Polsce.

Zdecydowana większość wszystkich eksportowanych produktów rolno-spożywczych trafia na rynki krajów Unii Europejskiej (81,2% w 2016 roku). Kluczowymi odbiorcami produktów z Polski są Niemcy (22,6 proc. eksportu), Wielka Brytania (8,9 proc.), Czechy (6,7 proc.), Holandia (5,6 proc.) i Włochy (5,5 proc.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 072) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH