Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hipermarkety zanotowały duży spadek sprzedaży w I kw.

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 19-05-2014, 18:30
Hipermarkety zanotowały duży spadek sprzedaży w I kw.

Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych sieci Stokrotka (za firmą Nielsen) wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.

Jak wyglądają historyczne wyniki tych dwóch formatów z ostatnich dwóch lat? Supermarkety systematycznie rosną, z wyjątkiem jednego potknięcia w II kw. 2013 r., gdy sprzedaż w tym formacie spadła o 0,3 proc. Jednak w pozostałych kwartałach trudnego 2013 r. były na plusie, notując kolejno 5,5 proc. wzrost w I kw. ub. roku, następnie odnotowały wspomniany spadek, by w III kw. urosnąć o 4,4 proc. i zakończyć 2013 r. 3,4 proc. wzrostem w IV kw.

Trudne dwa lata mają za sobą hipermarkety. Ostatnim okresem, gdy zwiększyły sprzedaż był I kw. 2012 r. Wtedy zanotowały wzrost sprzedaży o 2,9 proc. Warto dodać, że w tym samym kwartale supermarkety urosły o prawie 10 proc. Kolejne kwartały w wynikach największych sklepów były coraz gorsze. I tak w II kw. 2012 r. był to spadek o 0,6 proc., w III kw. 2012 r. o 1 proc., IV kw. aż o 5,4 proc. Fatalnie rozpoczął się dla hipermarketów rok 2013. W I kw. zanotowały spadek o 5,1 proc., by w II kw. sprzedaż spadła o rekordowe 6,9 proc, w II kw. spadek sięgnął 4 proc., zaś w IV kw. dzięki świętom sprzedaż spadła „jedynie" o 3,8 proc. W I kw. 2014 r. największe sklepy zanotowały kolejny duży spadek o 4,9 proc.

W opinii ekspertów, nie tylko I kw. ale także II kw. 2014 r. jest trudny zarówno dla hipermarketów, jak i dla supermarketów. Warto dodać, że według nieoficjalnych informacji, sytuacji nie poprawiły nawet Święta Wielkanocne (dodajmy - święta typowo spożywcze), które w tym roku obchodzono w drugiej połowie kwietnia (w ubiegłym roku był to marzec).

Można przypuszczać, że na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych sklepach, m.in. dyskontach i supermarketach. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży (w tak krótkim okresie od przejęcia) nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan. Przypomnijmy, że zgodna UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH