Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jaki był 2017 rok dla branży spożywczej i handlowej w Polsce?

  • Autor: Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 04-01-2018, 14:48
Jaki był 2017 rok dla branży spożywczej i handlowej w Polsce?
fot. shutterstock.com

2017 rok w branży spożywczej i handlowej pokazał szereg nowych zjawisk. Wszystko to o czym od dawna wieszczyli eksperci zaczęło się spełniać. Konsolidacja, innowacja, trend, silna marka - to gorące tematy minionych 12 miesięcy, które niosą za sobą sporo wyzwań dla firm spożywczych, a w niektórych przypadkach - wpłyną na zmianę całych strategii.

O ile w 2016 roku producentów żywności zaskakiwały zmieniające się pomysły na zmianę przepisów i regulacji prawnych dotyczących zarówno handlu, jak i produkcji i rynku pracy, a tematy eksportowe zdominował Brexit i rosnący protekcjonizm w Unii Europejskiej, o tyle w minionym roku top tematem w branży wydaje się być konsolidacja. Nie ma tygodnia abyśmy nie pisali o fuzjach i przejęciach w branży. Kupują wszyscy – zarówno inwestorzy branżowi, jak i fundusze, tak z podmioty z Polski, jak i zagraniczne. Każda z branż wydaje się być ciekawa, choć najwięcej przypadków transakcji widać w branży mięsnej oraz na rynku napojów i słodyczy. Przyczyną decyzji o podzieleniu się biznesem bywają głównie wysokie koszty i niskie marże, plany zwiększenie mocy, przyspieszenia rozwoju, ekspansji zagranicznej, a także prozaiczny powód – niemoc sukcesji w firmach rodzinnych. 

Wspomniane zwiększenie kosztów produkcji oraz kosztów pracy wpływa na wyczerpanie się modelu prostych przewag konkurencyjnych. Nie ma wątpliwości, że polska żywność podbijała rynki UE głównie poprzez dobry stosunek ceny do jakości. Czy zatem polscy eksporterzy muszą znaleźć nowy pomysł na podbój rynków zagranicznych? To nie będzie proste przy niesłabnącym protekcjonizmie, mocnym już nie tylko w Czechach, ale także we np. Francji. Zdaniem wielu ekspertów trzeba postawić na budowanie silnych marek. Jednak nie jest to proste działanie - do pozycjonowania marki polskiej na rynku unijnym potrzebne jest dużo czasu i pieniędzy. Oczywiście wszystko jest możliwe i już teraz coraz więcej polskich marek jest zauważanych poza granicami naszego kraju. I to właśnie te firmy wygrają konkurencję!

Bo warto dodać, że nowoczesny i technologicznie zaawansowany przemysł spożywczy jest absolutnie gotowy na kolejne wyzwania. I mocno działa w temacie innowacji spożywczych, które wymusza na firmach młode pokolenie coraz bardziej wymagających konsumentów. Warto, gdyż socjologowie uważają, że kwestie związane z jedzeniem jeszcze nigdy nie miało takiego znaczenia w popkulturze - żywność jest obecnie w centrum uwagi świata. Warto z tego skorzystać! Zwłaszcza, że polskie firmy już nie raz pokazały, że nadążają za tempem zmian, z łatwością odnajdują się w gąszczu trendów oraz mód żywnościowych i kulinarnych. Nastał więc czas nie tylko na reformulację żywności (mniej cukru i soli; czysta etykieta), ale także na m.in. bezmięsne wędliny, nabiał bez laktozy, słodycze bez cukru, pieczywo bez glutenu, warzywne desery, żywność funkcjonalną czy superfoods – a to wszystko podane w wygodnej wersji convenience. Niszowe kategorie są popularyzowane przez dynamiczne start-upy, ale szybko i umiejętnie są wykorzystywane także przez rynkowych gigantów. Jedno jest pewne – warto badać rynek, wczuwać się w potrzeby konsumentów i próbować. Innowatorzy i prekursorzy już wkrótce będą rynkowymi liderami!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 867) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.