REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Konsumpcja mięsa w Polsce - raport

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-05-2016, 12:17
Konsumpcja mięsa w Polsce - raport
Fot. Shutterstock

W ostatnich latach w Polsce rośnie konsumpcja mięsa. Konsumenci nadal najchętniej sięgają po wieprzowinę, jednak systematycznie wzrasta spożycie drobiu - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących bilansowego spożycia żywności, w latach 1999-2014 konsumpcja mięsa w Polsce wzrosła o 9 proc., tj. 6,4 kg, do poziomu 73,9 kg na osobę. 

W tym czasie można wyróżnić dwa zasadnicze okresy. W latach 1999-2007 konsumpcja mięsa per capita rosła wspierana poprawą koniunktury gospodarczej. Później, na skutek m.in. wzrostu cen detalicznych, jego spożycie zmniejszało się. 

W roku 2014 odnotowano obniżkę cen pasz, a także niekorzystne relacje popytowo-podażowe na rynku, co wpłynęło na znaczące obniżki cen detalicznych mięsa świeżego oraz produktów przetworzonych.

Jak wynika z raportu BGŻ BNP Paribas przełożyło się to na wzrost konsumpcji wszystkich rodzajów mięsa. W roku 2014 statystyczny konsument zwiększył spożycie wieprzowiny w skali roku aż o 12 proc. W przypadku mięsa drobiowego odnotowano 3 proc. dynamikę wzrostu, dzięki czemu przeciętna konsumpcja zwiększyła się do 27,4 kg na osobę. 

Wołowina, która nadal pozostaje jednym z najdroższych rodzajów mięsa, jest w Polsce mało popularna. Od roku 2012 jej średnie spożycie utrzymuje się na stabilnym poziomie, a w okresie trzech lat wzrosło jedynie do poziomu 1,8 kg na mieszkańca, czyli o 0,2 kg. 

Analizując strukturę spożycia można  zauważyć, że Polacy wybierają przede wszystkim świeże mięso. Zgodnie z badaniem GfK w ujęciu ilościowym aż 60 proc. produktów mięsnych stanowi właśnie mięso świeże. Na pozostałe 40 proc. przypadają wędliny.

Co ciekawe zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku struktury wydatków. Pojedynczy konsument wydaje ponad dwukrotnie więcej na wędliny niż na świeże mięso drobiowe lub wieprzowe.

-  Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów wszystkich przebadanych kategorii, mięso świeże i wędliny są trzecią najczęściej spożywaną kategorią produktów spożywczych przez ankietowanych. Według GfK PGD Polacy najczęściej wybierają gotowe wędliny (w 2014 r. średnia miesięczna częstotliwość spożycia wędlin osiągnęła historyczny rekord i wynosi obecnie niemal 18 razy w miesiącu). Często sięgamy także po drób (średnio 9,4 raza na miesiąc) oraz wieprzowinę (7,1 razy w miesiącu) i parówki (5,9 razy w miesiącu). Oznacza to, że po wędliny sięgamy prawie trzykrotnie częściej niż po wieprzowinę i dwukrotnie częściej niż po drób - czytamy w raporcie BGŻ BNP Paribas i GfK.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • marek Rafał 14-01-2017, 14:11:
Obecne sposoby hodowli zwierząt są skrajnie niehumanitarne, z tego tez powodu staram się jadac mięsa jak najmniej.
Mam też nadzieje że doczekam się przemysłowych instalacji do hodowli tkankowych, tak aby możliwa byla likwidacją tuczarni i rzeźni.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH