Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumpcja mięsa w Polsce - raport

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-05-2016, 12:17
Konsumpcja mięsa w Polsce - raport
Fot. Shutterstock

W ostatnich latach w Polsce rośnie konsumpcja mięsa. Konsumenci nadal najchętniej sięgają po wieprzowinę, jednak systematycznie wzrasta spożycie drobiu - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących bilansowego spożycia żywności, w latach 1999-2014 konsumpcja mięsa w Polsce wzrosła o 9 proc., tj. 6,4 kg, do poziomu 73,9 kg na osobę. 

W tym czasie można wyróżnić dwa zasadnicze okresy. W latach 1999-2007 konsumpcja mięsa per capita rosła wspierana poprawą koniunktury gospodarczej. Później, na skutek m.in. wzrostu cen detalicznych, jego spożycie zmniejszało się. 

W roku 2014 odnotowano obniżkę cen pasz, a także niekorzystne relacje popytowo-podażowe na rynku, co wpłynęło na znaczące obniżki cen detalicznych mięsa świeżego oraz produktów przetworzonych.

Jak wynika z raportu BGŻ BNP Paribas przełożyło się to na wzrost konsumpcji wszystkich rodzajów mięsa. W roku 2014 statystyczny konsument zwiększył spożycie wieprzowiny w skali roku aż o 12 proc. W przypadku mięsa drobiowego odnotowano 3 proc. dynamikę wzrostu, dzięki czemu przeciętna konsumpcja zwiększyła się do 27,4 kg na osobę. 

Wołowina, która nadal pozostaje jednym z najdroższych rodzajów mięsa, jest w Polsce mało popularna. Od roku 2012 jej średnie spożycie utrzymuje się na stabilnym poziomie, a w okresie trzech lat wzrosło jedynie do poziomu 1,8 kg na mieszkańca, czyli o 0,2 kg. 

Analizując strukturę spożycia można  zauważyć, że Polacy wybierają przede wszystkim świeże mięso. Zgodnie z badaniem GfK w ujęciu ilościowym aż 60 proc. produktów mięsnych stanowi właśnie mięso świeże. Na pozostałe 40 proc. przypadają wędliny.

Co ciekawe zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku struktury wydatków. Pojedynczy konsument wydaje ponad dwukrotnie więcej na wędliny niż na świeże mięso drobiowe lub wieprzowe.

-  Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów wszystkich przebadanych kategorii, mięso świeże i wędliny są trzecią najczęściej spożywaną kategorią produktów spożywczych przez ankietowanych. Według GfK PGD Polacy najczęściej wybierają gotowe wędliny (w 2014 r. średnia miesięczna częstotliwość spożycia wędlin osiągnęła historyczny rekord i wynosi obecnie niemal 18 razy w miesiącu). Często sięgamy także po drób (średnio 9,4 raza na miesiąc) oraz wieprzowinę (7,1 razy w miesiącu) i parówki (5,9 razy w miesiącu). Oznacza to, że po wędliny sięgamy prawie trzykrotnie częściej niż po wieprzowinę i dwukrotnie częściej niż po drób - czytamy w raporcie BGŻ BNP Paribas i GfK.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • marek Rafał 14-01-2017, 14:11:
Obecne sposoby hodowli zwierząt są skrajnie niehumanitarne, z tego tez powodu staram się jadac mięsa jak najmniej.
Mam też nadzieje że doczekam się przemysłowych instalacji do hodowli tkankowych, tak aby możliwa byla likwidacją tuczarni i rzeźni.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 491) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.