Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumpcja mleka i nabiału w Polsce – raport

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-05-2016, 15:01
Konsumpcja mleka i nabiału w Polsce  – raport
W 2014 r. spożycie mleka wyniosło 3,26 litra miesięcznie fot. Shutterstock

Konsumpcja mleka w Polsce od wielu lat spada, podobnie jest w przypadku śmietany i masła, natomiast spożycie jogurtu i serów rośnie. Ceny mleka i jogurtów rosły w ciągu ostatnich lat – wynika z raportu opracowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Według danych GUS, w latach 1999–2014, konsumpcja mleka pitnego w gospodarstwach domowych w Polsce charakteryzowała się dość dużą dynamiką spadku.

W 2014 r. jego spożycie wyniosło 3,26 litra miesięcznie w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym i było o 43,5 proc. mniejsze niż w 1999 r., kiedy kształtowało się na poziomie 5,77 litra. Średnioroczna dynamika spadku wyniosła zatem 3,7 proc.

- Wyniki przeprowadzonego przez nas badania ekonometrycznego wskazują, że na poziom spożycia mleka pitnego ujemny wpływ ma wzrost dochodu. Jest to uzasadnione, gdyż konsumenci wraz ze wzrostem zamożności zamiast mleka wybierają bardziej przetworzone produkty mleczarskie, np. jogurty i napoje mleczne – piszą w raporcie analitycy BGŻ BNP Paribas i GfK.

- Porównując spożycie mleka w grupach dochodowych, należy zauważyć, że jego poziom w najbogatszej grupie dochodowej jest tylko o 6 proc. wyższy niż w grupie obejmującej 20 proc. najbiedniejszych gospodarstw, podczas gdy w przypadku jogurtów i serów spożycie w najbogatszej grupie dochodowej jest odpowiednio o 139 proc. i 119 proc. większe niż w pierwszym kwintylu – czytamy w raporcie.

Pomimo że konsumpcja mleka corocznie spada, to wg badań GfK „Polska na widelcu” prawie co trzeci Polak spożywa je nawet 2–3 razy w tygodniu.

Na spadek konsumpcji mleka mógł też silnie wpłynąć silny wzrost jego ceny, dużo wyższy w porównaniu z cenami jogurtów .

JOGURTY

W przypadku jogurtów dane GUS o budżetach gospodarstw domowych wskazują na ich największy wzrost popularności wśród wszystkich produktów mlecznych. Miesięczne spożycie jogurtów w 2014 r. wyniosło 0,5 litra na osobę i było o 42,9 proc. większe niż w 1999 r., kiedy kształtowało się na poziomie 0,35 litra.

Z badań GfK „Polska na widelcu” wynika, że najczęściej wybieranymi przez Polaków jogurtami są jogurty smakowe/owocowe do jedzenia łyżeczką, po które sięgają średnio 5 razy w miesiącu.

Jednocześnie prawie 1/5 ankietowanych deklaruje, że spożywa tego rodzaju nabiał aż 2–3 razy w tygodniu.

Pojawia się on w głównej mierze w jadłospisie nastolatków i studentów oraz osób o dochodach nieprzekraczających 2000 zł netto w gospodarstwie domowym. Grupy te najczęściej ze wszystkich ankietowanych wybierają również jogurty naturalne oraz pitne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH