Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy lubią sprytnie kupować w sklepach. Polują na marki własne

  • Autor: pr
  • Data: 06-12-2012, 12:19
Polacy lubią sprytnie kupować w sklepach. Polują na marki własne
Produkty pod marką własną sieci Carrefour

Polacy przejęli "smartshoppingowe" zacięcie z Zachodu, bo choć sytuacja gospodarcza w Polsce była i jest dość dobra w porównaniu z innymi krajami, Polacy również chcą być sprytnymi konsumentami. Jak wskazują badania firmy PMR w polskim konsumencie drzemie potencjał.

W ostatnich latach dużą popularność zdobył termin „smart shopping", rozumiany jako tendencja do inwestowania własnego czasu w poszukiwanie informacji o promocjach, porównywania cen różnych produktów oraz oszczędzania pieniędzy. Ten wszechstronny i ogólnoświatowy trend ma swoje podwaliny w skutkach światowego kryzysu 2008-2009 i wciąż utrzymującym się nastroju niepokoju o przyszłość.

W Polsce przez długie lata funkcjonował zupełnie odmienny niż na Zachodzie czy też w dzisiejszej Polsce model zakupowy. W czasach PRLu i gospodarki niedoboru bycie „smart" opierało się na innych modelach radzenia sobie w zdobywaniu towarów, także tych pierwszej potrzeby. Po 1989 roku Polacy zachłysnęli się wolnym rynkiem i dali się porwać prawdziwemu szaleństwu zakupowemu. Nastał czas ostentacyjnej konsumpcji, gdzie marka i - paradoksalnie - wysoka cena były elementem kreowania lepszego wizerunku konsumentów. W celu podnoszenia swojego statusu, nabywcy byli gotowi zaciągać kredyty, by móc finansować kolejne i kolejne zakupy.

Rozwój sieci hipermarketów, łatwy dostęp do produktów, silna dywersyfikacja cenowa w praktycznie każdej kategorii sprawiły, że mamy dostęp do porównywalnej z krajami zachodnimi oferty produktów z kategorii FMCG. Z czasem trend szalonych zakupów uległ zdecydowanemu odwróceniu. Obecnie wyższy status nabywcy osiągany jest przez postępowanie zgodnie z ideą „smart shoppingu", innymi słowy przez bycie sprytnym, umiejętne wyszukiwanie prawdziwych promocji i łapanie okazji czy też „nieprzepłacanie".

Według analityków jednym z powodów, dlaczego Polska stosunkowo łagodnie przechodzi przez kryzys i jego skutki jest optymizm zakupowy polskich konsumentów. Optymizm ten pozwolił na utrzymanie popytu wewnętrznego na odpowiednio wysokim poziomie. Wysokie wydatki konsumenckie nie oznaczają jednak rozrzutności. Przejęliśmy „smartshoppingowe" zacięcie z Zachodu, bo choć sytuacja gospodarcza w Polsce była i jest dość dobra w porównaniu z innymi krajami, Polacy również chcą być sprytnymi konsumentami. Jak wskazują badania drzemie w nas potencjał.

W ogólnoeuropejskim badaniu przeprowadzonym na zlecenie Visa UK przez ośrodek badań i prognozowania rozwoju The Future Foundation, polscy konsumenci uzyskali najlepszy wynik ogólny w testach „zakupowego IQ" i zostali sklasyfikowani na czele europejskiego rankingu przed Francuzami, Czechami i Niemcami. Z badania wynika, że Polacy dokonujący codziennych zakupów radzą sobie doskonale w porównywaniu produktów, próbowaniu nowych produktów jak również w samokontroli zachowań zakupowych.

KOMENTARZE: (8)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ssandi 30-06-2013, 00:55:
"Smart shopping", "smart konsumenci" - czy już język polski został zapomniany i na każdym kroku trzeba bezsensownie wplątywać zagraniczne słowa? Jakby tego zjawiska nie można było nazwać terminem z naszego języka ojczystego. Wiem, że w artykule pojawia się zwrot "sprytny konsument" - tylko po co wyraz "sprytny" wzięto w cudzysłów? Polski klient, jaki został opisany właśnie jest sprytny i zaradny. Nie napisano jeszcze o najważniejszej przyczynie takiego zachowania: społeczeństwo biednieje, dlatego musi kombinować, by przeżyć, starając się w miarę dobrze zjeść za jak najniższą cenę.
  • xac 20-12-2012, 16:29:
Panowie, wszystko zależy od uświadomienia klientów że marka własna to nic innego jak towar który zmienił tylko opakowanie - przynajmniej jest tak w większości przypadków. Wieksza wiedza kupującego jest sukcesem do sprzedaży art. z pod znaku marki własnej.
Pamiętajmy że producentów nie stać na uruchomienie od podstaw nowych linii produkcyjnych dla tych samych art. np. kukurydzy. Wszystko idzie z jednej taśmy do tych samych puszek - zmienia się tylko etykieta. Druga sprawa to siła samej marki w sobie. Dlaczego danym art. jest drogi - bo jest markowy (reklama, wieloletnia receptura produkcji itp.), ale z pewnością jego jakość można śmiało porównywać z zamiennikami o ktrórych właśnie tu mowa.
  • Marek niewłasny 20-12-2012, 15:55:
Marki własne są zagrożeniem dla producentów, którzy zmuszeni są dostarczać produkty po niższej cenie. Sieci chcą wzbudzić w konsumentach przekonanie, że produkty pod ich marką będą chwalone jak 100 lat temu kiedy kupowano od producenta na wsi. (to były produkty zdrowe i nie skażone zamiennikami!!!) To jest kpina z konsumentów, omijać, nie kupować i dać do myślenia sieciom!!!

Zobacz wszystkie komentarze (8)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.