Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy stają się coraz większymi znawcami win - raport

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 08-08-2016, 12:00
Polacy stają się coraz większymi znawcami win - raport
fot. Shutterstock

Polacy z roku na rok spożywają coraz więcej wina i coraz bardziej znają się na winie. Cena nie gra roli, butelka ma znaczenia, a opinia znajomych nas nie interesuje - sami dokonujemy wyboru – wynika z badania firmy Centrum Rozwoju Biznesu SOSTARIC na zlecenie dystrybutora win, firmy TiM SA.

Podróże kształcą podniebienie

Polacy podróżują po świecie, próbują nowych smaków i jak się okazuje: apelacja, czyli region pochodzenia trunku, zaczął odgrywać dla nas ogromną rolę przy wyborze wina. Obecnie 17 proc. Polaków zwraca na nią uwagę.

Jakie wina budzą największe zainteresowanie? W tej kwestii wygrywa Chile, Hiszpania i Nowa Zelandia. Z kolei włoskie wino już nie jest tak często wybieranym trunkiem, jak w ubiegłym roku.

Polacy otwierają się na nowe, egzotyczne smaki i mniej popularne rejony świata produkujące wino. Ciekawi nas historia wina i szczegółowe informacje o jego powstawaniu. Rozsmakowaliśmy się w winie, o czym świadczy wzrastający z roku na rok poziom sprzedaży. 

- Statystyczne bowiem spożycie wina gronowego z poziomu „praktycznego zera” wzrosło do ok. 5,5 butelki na osobę – mówi Mariusz Glenszczyk, enolog, znawca wina i wiceprezes firmy TiM.

Cena ma coraz mniejsze znaczenie, ważny kształt butelki

Według badań przeprowadzonych przez firmę Centrum Rozwoju Biznesu SOSTARIC ciekawe jest to, że niezależnie od zasobności portfela, Polacy przywiązują mniejszą wagę do ceny wina. Zaledwie dwa lata temu, ponad 60 proc. Polaków przyznało, że cena ma znaczenie. Obecnie, tylko 38 proc. z nas zwraca nią uwagę.

Inaczej prezentuje się stosunek do butelki. W zeszłym roku, opakowanie wina nie przykuwało naszej uwagi. Obecnie kształt butelki decyduje o tym, jakie kupimy wino. 11 proc. respondentów stwierdza, że jest to ważny czynnik przy wyborze trunku.

Ponadto, Polacy stali się świadomymi konsumentami, którzy sami wybierają wino, nie sugerując się zdaniem znajomych. Respondenci przyznali, że podczas zakupu wina, opinia znajomych na temat trunku nie ma dla nich znaczenia. Wyniki sprzed dwóch lat wskazały, że 35 proc. z nas sugerowało się przyjacielskimi poradami,  dziś jedynie 11 proc.

Coraz bardziej lubimy bąbelki

W porównaniu do badań przeprowadzonych w latach 2014/2015, obecnie chętniej sięgamy po wino białe niż w ubiegłych latach. Z kolei zainteresowanie winem różowym spadło z 20 proc. do 14 proc.

Co ciekawe, zdecydowanie preferujemy wino musujące, czego dowodem jest fakt, że z roku na rok wina te podbijają rynek.

Upodobanie względem wyboru marek win są uwarunkowane nie tylko indywidualnymi preferencjami, korelacją pomiędzy ceną a jakością, ale również sezonowością. W okresie wiosenno-letnim sięgamy po lekkie wina musujące – wśród których bez wątpienia prym wiedzie hiszpańska Cava, rywalizująca od jakiegoś czasu z perlistym Prosecco rodem z Włoch.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH