Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Dlaczego?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 06-04-2016, 11:47
Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Dlaczego?
Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Fot. shutterstock

Jak wynika z raportu „Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście potencjalnego zakazu stosowania mechanizmu różnicowania cen w Unii Europejskiej w polskim transgranicznym handlu elektronicznym” przygotowanego przez ekspertów z DELab UW tylko 3 proc. polskich e-sklepów sprzedaje transgranicznie, choć mogłoby znacznie więcej. Jakie są największe bariery e-handlu transgranicznego?

– Powodem korzystania z zakupów online przez polskich konsumentów jest możliwość uzyskania niższej ceny. Polacy rzadziej są zainteresowani zakupem z powodu lojalności względem sklepu. Ponad jedna trzecia polskich e-konsumentów  wybiera  produkty offline, a transakcji zakupowej dokonuje online, często korzystając z atrakcyjniejszej oferty cenowej – informują eksperci DELab UW.

Dodają, że polscy konsumenci różnią się od konsumentów w EU15 oraz NMS12 pod względem typu produktów zakupionych online. Polacy częściej niż konsumenci z innych krajów Unii kupują przez Internet towary, takie jak odzież i sprzęt sportowy, sprzęt AGD oraz artykuły spożywcze. Rzadziej decydują się na zakup usług – zaledwie 17 proc. zawierających transakcję online kupuje bilety do kina czy na koncerty. Tego typu transakcje zawiera 45 proc. e-konsumentów w EU15 oraz 28 proc. w NMS12. Udział polskich internautów korzystających z e-commerce w celu wynajęcia pokoju czy domu jest niższy i wynosi jedynie 9 proc.

– Tymczasem w „starej” Unii już 30 proc. internautów rezerwuje zakwaterowanie online. Ok. 12 proc. z polskich e-konsumentów kupuje filmy i muzykę, co jest znacznie poniżej wartości dla EU15 (28 proc.). Polscy konsumenci są bardziej przywiązani do tradycyjnych form korzystania z kultury – podają eksperci DELab UW. 

Podkreślają, że zaskakująco niski jest udział e-commerce transgranicznego. Znaczna większość polskich konsumentów kupuje jedynie od sprzedawców krajowych. Według danych z GUS w 2014 r. udział osób kupujących z pozostałych krajów Unii Europejskiej oraz z reszty świata wynosi odpowiednio zaledwie 5 proc. oraz 2 proc. 

– Wciąż niewielki jest udział polskich przedsiębiorstw, które sprzedają w ramach e-commerce – zaledwie 12 proc. prowadziło sprzedaż przez Internet w 2014 r. Tymczasem średnia dla NMS12 wynosi 16 proc., a dla EU15 – 19 proc. Głównie są to duże firmy – wśród nich aż 18 proc. korzysta z e-commerce. Udział średnich i małych firm jest dużo mniejszy i wynosi kolejno 7 proc. oraz 4 proc. – tłumaczą eksperci.

Zaznaczają, że to niewielkie zaangażowanie firm w e-commerce przekłada się na odsetek sprzedaży przez Internet w obrotach ogółem. W Polsce jest on relatywnie niższy, bo wynosi 12 proc., podczas gdy średnio w Unii to 15 proc., a w Wielkiej Brytanii dochodzi do 20 proc. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH