Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ponad 55 proc. polskich gospodarstw kupuje wino; hipermarkety tracą udział

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 01-04-2016, 13:04
Ponad 55 proc. polskich gospodarstw kupuje wino; hipermarkety tracą udział
Hipermarkety tracą udziały w dystrybucji kategorii wina. fot. Shutterstock

W 2015 roku polski rynek win gronowych odnotował wzrost zarówno w liczbie nabywców, jak i kupowanym przez gospodarstwa domowe wolumenie kategorii. Ponad 55 proc. gospodarstw domowych w Polsce kupuje wino – wynika z raportu instytutu GfK. Hipermarkety tracą udziały w dystrybucji tej kategorii.

Instytut GfK analizował kategorię obejmującą zakupy win gronowych, które przeznaczone są do spożycia w domu.

Według GfK w 2015 roku 55,6 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z tej kategorii wobec 54,9 proc. w 2014 r. W ujęciu wartościowym analizowana kategoria wzrosła o 2,7 proc.

Dla porównania w 2013 roku 56 proc. gospodarstw kupiło wino przynajmniej raz w roku, w 2012 roku było to 55,4 proc., zaś w 2011 roku – 50,5 proc.

Polacy kupują wino przeciętnie pięć razy w roku, a podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 1,1 l tego alkoholu, wydając średnio 18,20 złotych. 67 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej raz jej zakup w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, obecnie najważniejszym kanałem (w ujęciu wartościowym), w którym gospodarstwa domowe zaopatrują się w wino, są sklepy dyskontowe - 39 proc. wartości wszystkich zakupów win gronowych przypada na ten kanał.

Hipermarkety tracą udziały w dystrybucji kategorii i posiadają w niej obecnie 24 proc. Kolejny kanał to supermarkety, które odpowiadają za 17 proc. rynku dystrybucji kategorii, ale w porównaniu z hipermarketami, ich udziały wzrosły rok do roku.

W całości sprzedaży pod względem wolumenowym w 2015 roku zakupy wina czerwonego stanowił 56 proc., 33 proc. to zakupy wina białego, zaś pozostałe 11 proc. wina różowego. Największy wzrost zakupów w stosunku do poprzedniego roku zanotowała kategoria win białych.

Analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie. Instytut GfK jest źródłem informacji o rynku i konsumentach. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH