Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Raport BGŻ: Branża spożywcza będzie stawiać na innowacyjność

  • Autor: portalspozywczy.pl, Bank BGŻ
  • Data: 23-10-2013, 15:13
Raport BGŻ: Branża spożywcza będzie stawiać na innowacyjność

Po fazach podnoszenia standardów jakości, rozbudowy mocy wytwórczych i wzrostu wydajności, rozpoczyna się właśnie nowa faza inwestycji w polskim sektorze przetwórstwa rolno-spożywczego. Charakteryzuje się ona nastawieniem na innowacyjność - wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów Banku BGŻ we współpracy z firmą Martin&Jacob.

Według raportu „Jak zwiększyć efektywność firm przetwórstwa rolno-spożywczego?", przemysł spożywczy w ostatnich latach odnotował dynamiczny rozwój. Dzięki temu różnice w efektywności w stosunku do przemysłu ogółem, widoczne w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej, uległy znacznemu zmniejszeniu.

Eksperci oceniają, iż obecnie efektywność sektora spożywczego, mierzona takimi wskaźnikami jak zysk operacyjny, ROE czy przychody na zatrudnionego, jest na średnim poziomie dla przemysłu w Polsce. Ekspansja tego sektora wynika w dużym stopniu z niskich kosztów pracy. Dlatego biorąc pod uwagę fakt, że płace w Polsce powoli wyrównują się ze średnimi obserwowanymi w innych krajach Unii Europejskiej, istnieje ryzyko utraty tej przewagi. Dalszy wzrost wydajności i rentowności działalności gospodarczej w tym sektorze staje się zatem wyzwaniem.

- Do dalszej poprawy efektywności potrzebne są inwestycje, a w świetle zmniejszających się przewag kosztowo-cenowych polskiego sektora żywnościowego, szczególnie te nastawione na innowacyjność - powiedział Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ. Zaznaczył jednak, że inwestycje są warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym, czyli mogą być nadmierne i nie przekładać się na proporcjonalny wzrost zyskowności.

Raport poświęca też wiele uwagi polityce surowcowej. Wnioski podzielono na kluczowe branże: mięsną, mleczarską, paszową, produkcji wyrobów piekarskich i mącznych oraz przetwórstwa warzyw i owoców. Z analizy dotyczącej pozyskania surowców wynika, że większość przedsiębiorstw sektora bazuje na surowcach krajowych. Wielu z nich w obawie przed zmiennością cen nawiązuje długoterminową współpracę z dostawcami surowców i zwiększa powierzchnie magazynowe, aby w odpowiednim momencie robić zakupy. Niektórzy we własnym zakresie produkują potrzebny surowiec.

- Zagadnienia badawcze wynikały jednoznacznie z poruszanych tematów i stanowią próbę odpowiedzi na następujące kwestie: jakie inicjatywy zarządcze i inwestycje służące zwiększaniu wydajności zostały podjęte w ostatnich latach? Jakie działania planowane są w kolejnych latach? Jaką politykę w zakresie pozyskania surowca prowadzić? Jakie są szanse i zagrożenia dla poszczególnych sektorów agrobiznesu? - wymienia Andrzej Wojtuń dyrektor Działu Badań firmy Martin&Jacob.

Badanie przeprowadzone przez Martin&Jacob objęło ponad 130 przedsiębiorców.

Wnioski płynące z opracowania pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Mimo zauważalnej przez przedsiębiorców niepewnej sytuacji ekonomicznej w kraju i na świecie, nie rezygnują oni z realizacji planów inwestycyjnych. Przedsiębiorstwa z branży spożywczej chcą współpracować z uczelniami i specjalistami. Ten deklarowany kierunek może w przyszłości zaowocować badaniami prowadzącymi do dalszego rozwoju produkcji oraz innowacji, produktowych, procesowych a także technologicznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.