Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 03-06-2013, 10:32
Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

Krajowy rynek wód funkcjonalnych jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków - wynika z danych AKB Consulting.

Wody funkcjonalne w świecie rozwijają się bardzo dynamicznie. Jest kilka różnych nazw pod którymi kryją się te produkty - near waters, aqua plus, enhanced waters. Według firmy Zenith International definicja wody funkcjonalnej brzmi: woda funkcjonalna zawiera wodę butelkowaną mineralną, źródlaną lub oczyszczoną z dodanymi witaminami, minerałami, ekstraktami botanicznymi, (w tym ziołami), ozonem i składnikami funkcjonalnymi. Składniki funkcjonalne (np. zioła, jak ślaz) mogą służyć jako środki aromatyzujące. Woda funkcjonalna jest na ogół klarowna i z zawartością soku poniżej 10 proc. - jak np. Nestle Wellness. Wody funkcjonalne zawierają substancje aromatyzujące i niekiedy substancje słodzące. Dlatego kategoria jest często określana jako aromatyzowane wody funkcjonalne.

Od 2002 r. do 2011 r. rynek wód funkcjonalnych w świecie powiększył się z 642 mln litrów do 3880 mln litrów w 2011 r., a więc aż o 3.238 mln litrów, czyli aż o 504 proc. Tymczasem w Europie Wschodniej mamy olbrzymie opóźnienie w porównaniu z rynkami rozwiniętymi.

Do pocztku XXI wieku koncerny napojowe Coca-Cola i PepsiCo praktycznie koncentrowały się wyłącznie na napojach cola. Inne kategorie napojowe jak wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne nie były przedmiotem zainteresowania koncernów. Jednakże od 1998 r. obserwujemy stały i systematyczny spadek sprzedaży napojów cola w USA. W latach 1998 do 2011 r. sprzedaż napojów cola w USA dramatycznie spadła; w przypadku napoju Coke o 2,9 mld litrów, czyli o 24,3 proc., a w przypadku napoju Pepsi o 3,3 mld litrów, czyli o 39,3 proc.

Nic więc dziwnego, że oba koncerny ostro wzięły się za kategorie napojowe kojarzące się ze zdrowiem - wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne. Zaczęło się przejmowanie na potęgę marek wód butelkowanych, soków, napojów funkcjonalnych. Coca-Cola przejęła m.in. markę Glaceau Vitamin Water - marka wody funkcjonalnej przejęta w 2007 r. za 4,1 mld USD. Szybko zaczęła promować tę wodę w USA i na świecie. Dzisiaj jest to woda funckjonalna nr 1 na świecie z 18 proc. udziału.

Polski rynek wód funkcjonalnych, podobnie jak w innych kategoriach, jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków wód funkcjonalnych. Bardzo pionierską rolę wzięły na siebie firmy Zbyszko z marką Veroni Mineral oraz Ustronianka z marką Ustronianka z jodem. Właśnie kategoria wód z jodem stanowi wielką szansę dla producentów wód butelkowanych. W Polsce mamy do czynienia z deficytem jodu, ale temat jest zamieciony pod dywan. Brak jest w społeczeństwie wiedzy na temat ważnej roli, jaką jod spełnia w organiźmie i jakie są konsekwencje jego braku, zwłaszca dla kobiety ciężarnej i płodu, a także w dalszym rozwoju młodego człowieka. Nie bez kozery powstało stwierdzenie „Więcej jodu, mądrzejsze dzieci". Brak tego pierwiastka w okresie ciąży i niemowlęcym może wywoływać problemy w rozwoju dziecka. Tymczasem w Polsce ok. 40 proc. kobiet w ciąży nie otrzymuje wystarczającej ilości jodu.

W załączenym Raporcie przedstawiono cały szereg kategorii wód funkcjonalnych od najprostszych wariantów, jak wody z witaminami i minerałami, poprzez wody relaksujące, wspomagające odchudzanie oraz wody wspomagające urodę. Przegląd tych kategorii i konkretnych marek je reprezentujących pozwala stwierdzić, że wody funkcjonalne to przede wszystkim produkty dla kobiet.

Wszystko wskazuje, że nadchodzą dobre czasy dla wód funkcjonalnych, a do pionierów - firmy Zbyszko i Ustronianka dołączą niebawem następni. Całkiem niedawno pojawiła się Voda Collagen w kategorii „beauty within". Jednakże przyszłość kategorii wód funkcjonalnych jest bardzo związana z tym, jakie decyzje w tej kategorii podejmą wodni liderzy - Danone Waters, Nestle Waters, Coca-Cola i PepsiCo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH