REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 03-06-2013, 10:32
Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

Krajowy rynek wód funkcjonalnych jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków - wynika z danych AKB Consulting.

REKLAMA

Wody funkcjonalne w świecie rozwijają się bardzo dynamicznie. Jest kilka różnych nazw pod którymi kryją się te produkty - near waters, aqua plus, enhanced waters. Według firmy Zenith International definicja wody funkcjonalnej brzmi: woda funkcjonalna zawiera wodę butelkowaną mineralną, źródlaną lub oczyszczoną z dodanymi witaminami, minerałami, ekstraktami botanicznymi, (w tym ziołami), ozonem i składnikami funkcjonalnymi. Składniki funkcjonalne (np. zioła, jak ślaz) mogą służyć jako środki aromatyzujące. Woda funkcjonalna jest na ogół klarowna i z zawartością soku poniżej 10 proc. - jak np. Nestle Wellness. Wody funkcjonalne zawierają substancje aromatyzujące i niekiedy substancje słodzące. Dlatego kategoria jest często określana jako aromatyzowane wody funkcjonalne.

Od 2002 r. do 2011 r. rynek wód funkcjonalnych w świecie powiększył się z 642 mln litrów do 3880 mln litrów w 2011 r., a więc aż o 3.238 mln litrów, czyli aż o 504 proc. Tymczasem w Europie Wschodniej mamy olbrzymie opóźnienie w porównaniu z rynkami rozwiniętymi.

Do pocztku XXI wieku koncerny napojowe Coca-Cola i PepsiCo praktycznie koncentrowały się wyłącznie na napojach cola. Inne kategorie napojowe jak wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne nie były przedmiotem zainteresowania koncernów. Jednakże od 1998 r. obserwujemy stały i systematyczny spadek sprzedaży napojów cola w USA. W latach 1998 do 2011 r. sprzedaż napojów cola w USA dramatycznie spadła; w przypadku napoju Coke o 2,9 mld litrów, czyli o 24,3 proc., a w przypadku napoju Pepsi o 3,3 mld litrów, czyli o 39,3 proc.

Nic więc dziwnego, że oba koncerny ostro wzięły się za kategorie napojowe kojarzące się ze zdrowiem - wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne. Zaczęło się przejmowanie na potęgę marek wód butelkowanych, soków, napojów funkcjonalnych. Coca-Cola przejęła m.in. markę Glaceau Vitamin Water - marka wody funkcjonalnej przejęta w 2007 r. za 4,1 mld USD. Szybko zaczęła promować tę wodę w USA i na świecie. Dzisiaj jest to woda funckjonalna nr 1 na świecie z 18 proc. udziału.

Polski rynek wód funkcjonalnych, podobnie jak w innych kategoriach, jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków wód funkcjonalnych. Bardzo pionierską rolę wzięły na siebie firmy Zbyszko z marką Veroni Mineral oraz Ustronianka z marką Ustronianka z jodem. Właśnie kategoria wód z jodem stanowi wielką szansę dla producentów wód butelkowanych. W Polsce mamy do czynienia z deficytem jodu, ale temat jest zamieciony pod dywan. Brak jest w społeczeństwie wiedzy na temat ważnej roli, jaką jod spełnia w organiźmie i jakie są konsekwencje jego braku, zwłaszca dla kobiety ciężarnej i płodu, a także w dalszym rozwoju młodego człowieka. Nie bez kozery powstało stwierdzenie „Więcej jodu, mądrzejsze dzieci". Brak tego pierwiastka w okresie ciąży i niemowlęcym może wywoływać problemy w rozwoju dziecka. Tymczasem w Polsce ok. 40 proc. kobiet w ciąży nie otrzymuje wystarczającej ilości jodu.

W załączenym Raporcie przedstawiono cały szereg kategorii wód funkcjonalnych od najprostszych wariantów, jak wody z witaminami i minerałami, poprzez wody relaksujące, wspomagające odchudzanie oraz wody wspomagające urodę. Przegląd tych kategorii i konkretnych marek je reprezentujących pozwala stwierdzić, że wody funkcjonalne to przede wszystkim produkty dla kobiet.

Wszystko wskazuje, że nadchodzą dobre czasy dla wód funkcjonalnych, a do pionierów - firmy Zbyszko i Ustronianka dołączą niebawem następni. Całkiem niedawno pojawiła się Voda Collagen w kategorii „beauty within". Jednakże przyszłość kategorii wód funkcjonalnych jest bardzo związana z tym, jakie decyzje w tej kategorii podejmą wodni liderzy - Danone Waters, Nestle Waters, Coca-Cola i PepsiCo.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 535) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH