Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rok 2016 będzie trudny dla producentów słodyczy

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 13-01-2016, 12:03
Rok 2016 będzie trudny dla producentów słodyczy
fot. ZPC Brześć

Zdaniem Arkadiusza Drążka, dyrektora handlowego ZPC Brześć, rok 2016 przyniesie rosnącą konkurencję na rodzimym rynku słodyczy, a tym samym konieczność poszukiwania nowych kierunków zbytu. - Producenci zmierzą się również z drożejącymi cenami surowców, presją marżową ze strony sieci handlowych oraz napływem tanich słodyczy z Ukrainy - zauważa Drążek.

Ekspert podkreśla, że mimo tego, że aż 91 proc. Polaków przyznaje się do kupowania słodyczy, z czego ponad 30 proc. nabywa je kilka razy w tygodniu, to nasz kraj nadal pozostaje w tyle jeżeli chodzi o spożycie wyrobów cukierniczych.

- Choć w ogólnym ujęciu polski rynek słodyczy rośnie od kilku lat w umiarkowanym tempie, niektóre segmenty, takie jak rynek ciastek borykają się w ostatnim czasie z niewielką stagnacją. Zdecydowanym liderem pod względem wzrostu jest za to czekolada i wyroby czekoladowe. Wartość całego rynku szacuje się na około 13 mld zł - zauważa Drążek. 

Jak dodaje jedną z cech charakterystycznych dla rodzimego rynku jest jego duże rozdrobnienia, które wymaga od firm znaczących nakładów pracy, by nie tylko utrzymać się, ale także budować przewagi konkurencyjne. 

- Dodatkowo, poprzednie miesiące pokazały, że poza konkurencją wewnętrzną polskie firmy muszą stawić w tym roku czoła sąsiednim producentom. Mowa tu głównie o ekspansji słodyczy z Ukrainy, która dzięki dostępowi do tańszych surowców może pozwolić sobie na dumping – ceny ukraińskich słodyczy są więc o 35-40 proc. niższe od polskich produktów - podkreśla dyrektor ZPC Brześć. 

Kolejnym problemem, który czeka na polskich producentów słodyczy w najbliższych miesiącach jest surowiec, co potwierdza utrzymująca się tendencja wzrostowa cen cukru oraz kakao. 

- Rosnącym kosztom produkcji towarzyszą duże nakłady na marketing i reklamę, niezbędne by dotrzeć do coraz bardziej wymagających i świadomych konsumentów. Z drugiej strony, dochodzi do tego rosnąca presja cenowa ze strony sieci handlowych, która wymusza na producentach redukcję marż. Biorąc pod uwagę widmo podatku od wielkopowierzchniowych sieci handlowych, presja ta będzie w roku 2016 jeszcze większa - wyjaśnia Drążek. 

Z tych właśnie powodów bieżący rok będzie pełnym wyzwań, ale także szans rozwoju. 

- Wysoka konkurencja wewnętrza wymusza bowiem na firmach intensywne poszukiwania nowych rynków zbytu. Już teraz możemy zauważyć, że polskie słodycze podbijają serca coraz większej liczby zagranicznych konsumentów, trafiając nie tylko na europejskie rynki, ale i do krajów Bliskiego i Daleko Wschodu, Afryki czy Ameryki Północnej. Szacuje się, że około 1/3 produkowanych słodyczy jest przeznaczana właśnie na eksport. Konkurencja, jak również duże oczekiwania ze strony konsumentów przekładają się też na inny, bardzo istotny aspekt - rosnącą jakość polskich wyrobów cukierniczych - podsumowuje Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy ZPC Brześć. 

ZPC Brześć to rodzinna firma, istniejąca od 1984 r. Jej główne wyroby to słomka ptysiowa i groszek ptysiowy. Firma produkuje ciasta ptysiowe, drożdżowe, kruche, babki, a także pierniki. Obecnie przedsiębiorstwo eksportuje swoje wyroby do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Rosji, Estonii a także na Litwę i Łotwę.

Producent z Brześcia Kujawskiego eksportuje produkty także w ramach marki własnej dla dużych sieci supermarketów. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Michał T 14-01-2016, 09:42:
Niewykorzystywanym kanałem zbierania zamówień i dotarcia do klientów czy to hurtowych czy detalicznych jest nadal internet, tu jest chyba sporo do nadrobienia przez naszych krajowych ciągle narzekających producentów i dystrybutorów, oby nas firmy ukraińskie w tym nie ubiegły

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH