Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Welkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyniosła ponad 960 mln litrów

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 26-06-2014, 10:10
Rośnie kategoria soków, nektarów i napojów niegazowanych
fot. Żelazna Studio / PTWP

W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku wielkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyrażona w litrach wyniosła ponad 960 mln. W porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich rynek kategorii zanotował 1,5-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i niemal 0,5-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym - podała agencja GfK.

- Do wzrostu kategorii, liczonego rok do roku, przyczynił się przede wszystkim fakt, że konsumenci kupowali tę kategorię częściej niż w latach ubiegłych (2-procentowy wzrost). Nieznacznie zwiększyła się również średnia cena za litr produktu (1 proc.) - mówi Lilianna Różycka-Szajna, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Z badań GfK wynika, że biorąc pod uwagę wyniki poszczególnych podkategorii, do całościowego wzrostu przyczynił się przede wszystkim segment soków 100-procentowych (z pełnym wsadem owocowym lub warzywnym, bez żadnych dodatków) oraz napojów owocowych. Z kolei segmenty nektarów i soków 60-99-procentowych (z odpowiednim dopełnieniem dodatków typu cukier, woda czy sól) zanotowały spadek zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym.

W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe sięgało po produkty z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych średnio 42 razy i kupiło przeciętnie 73 litry tych produktów.

- W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku penetracja, czyli odsetek nabywców, którzy co najmniej raz dokonali zakupów produktów z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych, wyniosła niemal 97 proc. Oznacza to, że około 13,1 mln gospodarstw domowych w Polsce kupiło tę kategorię w analizowanym przedziale czasu. Liczba ta nie uległa zmianie w stosunku do lat ubiegłych - podała agencja GfK.

Zaznaczono, że największy segment w całej kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych stanowią napoje owocowe, których udział ilościowy wyniósł 55 proc. W analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe sięgały po produkty z tej podkategorii najczęściej - 24 razy, wydając na nie prawie połowę budżetu przeznaczonego na zakupy całej kategorii.

- W analizowanym okresie liderem na rynku soków, nektarów i napojów niegazowanych były produkty markowe, które w okresie od kwietnia 2013 r. do marca 2014 r. zdobyły 70 proc. udziału w rynku tej kategorii. W porównaniu do lat ubiegłych nastąpił wzrost udziału produktów markowych (2 proc.) i produktów marek własnych sieci (prawie 1 proc.) w ujęciu wartościowym. Pomimo wyższej ceny, produkty markowe były wybierane przez polskie gospodarstwa domowe prawie 2 razy częściej niż produkty marek własnych sieci - podano w badaniu.

Dodano także, że pod względem miejsca zakupu największy udział w kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych zanotowały dyskonty. W okresie kwiecień 2013-marzec 2014, udział ten wyniósł w ujęciu wartościowym 34 proc., co oznacza wzrost o 1,3 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem w latach poprzednich. Widoczny był również niewielki wzrost udziału hipermarketów i supermarketów w zakupach całej kategorii.

Próbę badania Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • tom1 16-08-2014, 12:20:
Wzrost ten, jest spowodowany bardzo popularnymi ostatnio, naturalnymi sokami tłoczonymi. Opakowania 5l i 3l bardzo dobrze przyjmują się n rynku. Posiadają 100% soku a nie 100%"smaku":).
  • ksa 26-06-2014, 11:39:
rośnie? w którym miejscu?

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.