Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie popularność produktów „gluten free“. Jak to wpływa na rynek makaronów?

  • Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 06-07-2018, 11:40
Rośnie popularność produktów „gluten free“. Jak to wpływa na rynek makaronów?
fot. shutterstock.com

Oferta makaronów kukurydzianych oraz innych bezglutenowych wciąż się powiększa, a nowe produkty zdobywają uznanie konsumentów. Czy wpływa to na rynek makaronów „tradycyjnych“? Jak wynika z danych Nielsena - kategoria makaronów jest stabilna na przestrzeni trzech ostatnich lat, zarówno pod kątem sprzedaży wartościowej jak i ilościowej. W okresie czerwiec 2017-maj 2018 wartość sprzedaży kategorii wyniosła 1,1 mld zł, a sprzedaż ilościowa - ponad 444 mln sztuk.

Po ofertę makaronów bezglutenowych sięgają już nie tylko osoby z nietolerancją pokarmową czy chorzy na celiakię. Wśród influencerów dietetycznych i fitnessowych popularne zostało stwierdzenie, że spożywanie dużej ilości glutenu jest niekorzystne dla zdrowia człowieka. Urosło to także nawety do mitu, że gluten tuczy i szkodzi zdrowiu. Popularne osoby mające wpływ na kształtowanie nawyków dietetycznych zawracają uwagę, że gluten znajduje sie nie tylko w wyrobach mącznych. Osoby ściśle przestrzegające diety bezglutenowej powinny bardzo dokładnie sprawdzać również inne produkty spożywcze m.in. wędliny, serki i jogurty czy gotowe zupy.

To z kolei powoduje wzrost aktywności producentów, którzy oferują coraz to nowe makarony bez glutenu. W 2017 r. rynek podbiły makarony kukrydziane Sotelli, które dzięki wielu działaniom promocyjnym weszły do dużych ogólnopolskich sieci handlowych. W tym roku firma kontynuuje reklamy swoich produktów. To duży przełom, ponieważ do tej pory makarony bez glutenu dostępne były główne w sklepach specjalistycznych. Teraz także producenci makaronów „tradycyjnych“ stawiają na bezglutenowe zamienniki. I tak np. Barilla wprowadziła dwa rodzaje swojego flagowego produktu przygotowane z mieszanki żółtej i białej kukurydzy oraz ryżu.

Tymczasem dietetycy podkreślają, że zdrowym ludziom gluten nie szkodzi. Przeciwnie, jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Ekspertka Instytutu Żywności i Żywienia dr Anna Wojtasik tłumaczy, że rezygnując z glutenu narażamy się na choroby związane z większym spożyciem tłuszczów nasyconych, cukru i soli: nadciśnienie, miażdżycę i otyłość.

Popularność produktów bezglutenowych nie ma także przełożenia w danych rynkowych. I choć agencja badawcza Nielsen nie bada rynku makaronów bezglutenowych, to bezsprzecznie, z danych firmy wynika, że kategoria makaronów „tradycyjnych“ jest stabilna na przestrzeni trzech ostatnich lat, zarówno pod kątem sprzedaży wartościowej jak i ilościowej. W okresie czerwiec 2017-maj 2018 wartość sprzedaży kategorii wyniosła ponad 1 mld złotych (1,1 mld zł), a sprzedaż ilościowa - ponad 444 mln sztuk.

Jak podkreśla Natalia Mączyńska, Client Business Partner w Nielsenie, 2/3 sprzedaży makaronów przypada na sklepy wielkopowierzchniowe, z czego połowa na dyskonty - co trzecia złotówka wydana na tę kategorię jest wydawana w tym kanale

- Na rynku dominują makarony z maki pszennej, w tym znaczący udział mają makarony z pszenicy durum - można zauważyć systematyczny wzrost sprzedaży tego typu makaronu, kosztem produktów z innych typów mąki. Pomimo mody na zdrowsze jedzenie makarony pełnoziarniste odpowiadają jedynie za niecałe 4% sprzedaży wartościowej kategorii i nie obserwujemy znaczących zmian wielkości tego segmentu na przestrzeni ostatnich trzech lat. Ponad połowa sprzedanych produktów w kategorii to makarony bez dodatku jaj, makarony jajeczne odpowiadają za niecałe 40% sprzedaży kategorii. Polacy najchętniej kupują makarony w tradycyjnych kształtach - od lat najpopularniejsze kształty makaronów to krótka nitka, krajanka oraz świderki – komentuje Natalia Mączyńska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Mirek 09-07-2018, 10:31:
Na EKO też.
  • ula 09-07-2018, 10:00:
Takie czasy.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.