Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek cukru. Spada konsumpcja, Polacy zamierzają nadal ograniczać spożycie - raport

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 13-05-2016, 15:03
Rynek cukru. Spada konsumpcja, Polacy zamierzają nadal ograniczać spożycie - raport
fot. shutterstock

- Od końca lat 90. spożycie cukru w czystej postaci w gospodarstwach domowych wykazuje tendencje spadkowe. Według danych GUS, w latach 1999–2014 zmniejszyło się ono aż o 39 proc. do 14,28 kg/os. rocznie. Tym samym cukier był jedną z kategorii żywnościowych, która zanotowała największy spadek konsumpcji w tym okresie, po ziemniakach, mleku, mące i pieczywie - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Ograniczenie konsumpcji czystego cukru wynika m.in. z faktu, że coraz więcej osób chce przestrzegać zasad zdrowej diety. Z drugiej strony bogacenie się społeczeństwa i zmieniający się styl życia przyczyniają się do wzrostu zapotrzebowania na produkty wysokoprzetworzone i gotowe. Tłumaczy to, dlaczego, mimo redukcji spożycia czystego cukru, jego konsumpcja ogółem rośnie w formie innych produktów spożywczych. Potwierdzają to dane bilansowe GUS, wg których od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej konsumpcja cukru w przeliczeniu na mieszkańca zwiększyła się o 16 proc. do 43,6 kg/os. rocznie w 2014 r.

Zużycie czystego cukru w gospodarstwach domowych niekoniecznie zależy od wielkości dochodów. Według IERiGŻ, w gospodarstwach w podziale na grupy kwintylowe spożycie cukru w niewielkim stopniu rośnie do IV grupy kwintylowej. Jednak w przypadku 20 proc. najzamożniejszych gospodarstw obserwuje się już spadek konsumpcji. Warto dodać, że najwyższe spożycie czystego cukru obserwuje się w grupie rolników oraz emerytów i rencistów. Prawdopodobnie ma to związek z tym, że w tych kategoriach gospodarstw, częściej niż w innych grupach, przygotowywane są domowe wypieki ciast oraz przetwory owocowe i warzywne.

- Warto dodać, że konsumpcja czystego cukru jest stosunkowo mało wrażliwa na zmiany cen. Ostatnie lata pokazały, że nawet bardzo duży wzrost cen powoduje znacznie mniejszy spadek spożycia. Z kolei spadek cen ma ograniczony wpływ na konsumpcję. Przykładowo w 2012 r. 2,6 proc. obniżka cen detalicznych cukru r/r przełożyła się na 1,7 proc. wzrost konsumpcji w gospodarstwach domowych, a z kolei w 2013 r. mimo 9,3 proc. spadku cen r/r nastąpił 2,5 proc. spadek spożycia cukru w gospodarstwach domowych - czytamy w raporcie.

Głównym i dominującym kryterium wyboru w przypadku cukru jest niska cena. Kryterium to jest ważne dla 63 proc. respondentów i w porównaniu z innymi badanymi produktami było najczęściej wskazywane właśnie w przypadku cukru. Dla porównania średnia wskazań na niską cenę dla wszystkich badanych produktów wyniosła 54 proc. Na drugim miejscu z dużo niższym odsetkiem wskazań znalazł się fakt produkcji w Polsce (35 proc. wskazań). Pozostałe czynniki uzyskiwały poniżej 13 proc. wskazań.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • fretka 19-05-2016, 14:16:
Może i mniej słodzimy hebatę. Ale spożywamy całe góry syropu glukozowego jako zamiennika dla cukru z buraka. Tak więc artykuł winien nazywać się wypychaniem cukru z buraka przez substytuty.
  • wifi 16-05-2016, 07:32:
jem miej czystego cukru bo kupuję więcej w postaci przetworzonej ; ciasta, ciastka, lody , napoje nawet te smakowe zawierają cukier. W sumie to spożycie nawet wzrasta !

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 915) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.